Geometria i zbieżność kół Kraków

Zdjęcie tytułowe desktop Zdjęcie tytułowe mobile

Jedną z usług oferowanych przez serwis Nowakowski & Szymański jest geometria i zbieżność kół. W Krakowie, w naszych warsztatach wykonujemy kompleksowy pomiar ustawienia kół względem siebie oraz kątów nachylenia pomiędzy odpowiednimi płaszczyznami. Na podstawie wyników pomiaru nasi fachowcy dokonają regulacji tak, aby koła mogły odpowiednio współpracować i zapewnić pełne bezpieczeństwo oraz komfort jazdy. Właściwa geometria i zbieżność wpływa również na równomierne zużycie ogumienia, przedłużając okres jego eksploatacji.

Jakie są objawy nieprawidłowej zbieżności i geometrii kół?

  • Nierównomierne zużycie bieżnika (ścinanie opon)
  • Problemy z manewrowaniem pojazdem
  • Samochód zarzuca lub ściąga podczas jazdy w lewo, lub w prawo
  • Zaburzony powrót kierownicy do neutralnego położenia po przejechaniu zakrętu
  • Pojazd jedzie prosto, pomimo skrętu kierownicy i skręca, gdy koło kierownicy jest w neutralnej pozycji
  • Spadek stabilności w zakrętach i efektywności hamowania

Zarezerwuj
stanowisko

Calendar

Rezerwuj

Kiedy należy wykonać zbieżność i geometrię kół?

Nie tylko objawy widoczne podczas jazdy samochodem są powodem do wykonania zbieżności i geometrii kół. Profilaktycznie należy wykonywać je co około 2 lata lub 30 tys. kilometrów. Geometria i zbieżność kół powinna być również bezwzględnie wykonywana po każdej wymianie elementów układ kierowniczego lub zawieszenia oraz po uderzeniu kołem w przeszkodę na drodze.

Ustawienie zbieżności w Krakowie

Zbieżność to odpowiednie ustawienie kół przednich tak, aby podczas jazdy samochód utrzymywał obrany kierunek. Jeżeli zbieżność nie będzie ustawiona prawidłowo, to pojawią się trudności z jazdą na wprost. Auto może również łatwiej pokonywać zakręty w prawo bądź w lewo. Skręcanie w przeciwną stronę będzie wówczas utrudnione.

W pojeździe z prawidłowo ustawioną zbieżnością tylne koła są najczęściej ustawione do siebie równolegle. Przednie koła, z uwagi na siły działające na nie podczas jazdy, mają zbieżność dodatnią lub ujemną. Oznacza to tyle, że punkty najbardziej wysunięte do przodu są podczas postoju skierowane do wewnątrz, lub na zewnątrz pojazdu.

To czy zbieżność kół ma być dodatnia, czy ujemna zależne jest od szczegółów konstrukcyjnych pojazdu i zawieszenia. Istotne jest, aby kąt był taki sam dla prawego i lewego koła, granica odchylenia jest naprawdę niewielka. Dlatego nie należy podejmować się tego na własną rękę. Tylko precyzyjne pomiary pozwolą na prawidłowe ustawienie zbieżności kół.

Geometria kół w Krakowie

Zbieżność jest jedną ze składowych geometrii. Oprócz tego składają się na nią: kąt pochylenia kół oraz kąt wyprzedzenia osi sworznia zwrotnicy. Komputerowa geometria kół pozwoli zweryfikować aktualne ustawienie tych parametrów i dokonanie korekty w poszczególnych punktach.

Kąt pochylenia kół musi być dobrany w taki sposób, aby bieżnik przylegał w zakrętach maksymalną powierzchnią do drogi. W przypadku tylnej osi, koła są najczęściej ustawione prosto – ich kąt nachylenia względem podłoża wynosi 0. Koła na przedniej osi powinny mieć w większości przypadków ujemny kąt nachylenia. Oznacza to tyle, że górna część koła powinna być minimalnie skierowana do wnętrza nadkola.

Geometria nie dotyczy jedynie ustawienia kół, ale również tego, jak względem nich ułożona jest zwrotnica oraz sworzeń. Kąt między osią sworznia zwrotnicy a osią pionową koła, patrząc na pojazd z przodu lub z tyłu, również wymaga precyzyjnego ustawienia.