Aktualności
Test opon całorocznych Auto Express 2017 | 205/55 R16
Test opon zimowych AutoBild 2017 | 225/50 R17
Test opon zimowych GTU 2017 | 235/55 R17 SUV
Test opon całorocznych AutoBild 2017 | 205/55 R16
Test opon zimowych AutoBild allrad 2017 | 225/55 R17
Test opon zimowych ADAC 2017 215/65 R16
Test opon zimowych ADAC 2017 195/65 R15
Test opon zimowych w rozmiarze 225/40 R18 - Sportauto 2017
Test opon zimowych Auto Bild Sportscars 2017 | 225/40 R18
Opony całoroczne jako zimowe? | Test Auto Zeitung 2017
Pierwszy test opon zimowych 2017/2018 | 225/45 R18
Wielki test opon ciężarowych Michelin
Test opon całorocznych GTU i ACE 2017 | 205/55 R16: Zaskoczenie
ContiRoadAttack 3 wygrywa w testy opon motocyklowych
Test opon letnich AutoExpress 2017 | 205/55 R16
Metzeler Sportec M7 RR zdobywa uznanie MO
Metzeler Roadtec 01 najlepszą oponą sportowo-turystyczną 2017
Dobre opony całoroczne zamiast sezonowych? - test Auto Bild 2017 dla rozmiaru 225/50 R17
Pirelli Diablo Rosso III - najlepsza opona dla 120/70 ZR17 i 190/55 ZR17 | Motorrad 2017!
Opona Goodyear Eagle F1 Asymmetric 3 zwycięska w testach 2017!
Pilot Sport Cup 2 zwycięża test opon 235/35 R19 91Y Semi Slick | AutoBild 2017
Apollo Altrust – Test opon letnich 215/70 R15 – PROMOBIL 2017
Apollo Altrust na czele testu opon letnich | 215/70 R15 AUTOBILD
Bridgestone DriveGuard - najlepsza opona w teście tygodnika Motor
Test opon letnich do SUV w rozmiarze 215/65 R16 - Tuulilasi 2017
Test opon letnich w rozmiarze 205/55 R16 - Test World 2017
Test opon letnich w rozmiarze 225/40 R18 Y – Sportauto 2017
Test opon letnich w rozmiarze 245/40R18 – Auto Bild 2017
Test opon letnich w rozmiarze 235/35R19 - AutoBild 2017
Test opon letnich w rozmiarze 215/60R17 - Gutefahrt 2017
Test opon letnich w rozmiarze 225/50R17 91 W/Y - AutoBild 2017 - grupa finałowa
Test opon letnich w rozmiarze 215/65R16 98/102 H - ADAC 2017
Test opon letnich w rozmiarze 215/55R17 W/Y- Autozeitung 2017
Test opon letnich w rozmiarze 225/50R17 91 W/Y - AutoBild 2017 - część kwalifikacyjna
Test opon letnich w rozmiarze 195/65R15 91 V- ADAC 2017
GTÜ/ACE - test opon zimowych 2015 (17”)
AutoBild Allrad - test opon całorocznych 2015 (16")
Rzeczy potrzebne w samochodzie
Hałas pochodzący od opon to już nie problem
Konkurs DAJ PREZENT ZNAJOMEMU WYGRAJ OPONY DZIĘKI NIEMU
GTÜ/ACE - test opon letnich 2015
Co czeka kierowców w 2015 roku?
Czujniki TPMS obowiązkowo w każdym samochodzie
Auto Motor und Sport - test opon zimowych 2014 16
AutoBild Sportscars test opon zimowych 2014 19
GTÜ/ACE - test opon zimowych 2014 (16")
Przepisy europejskie – kamizelka odblaskowa
Opony zimowe - nowości na sezon 2014/2015
Opony letnie - nowości na sezon 2014/2015
Opony zimowe - nowości na sezon 2013/2014
Czy warto już pomyśleć o oponach zimowych?
Przegląd samochodu przed wakacyjnym wyjazdem
Opony letnie - czas na wymianę
Wielkie testowanie opon przez ADAC
Dobre i tanie rzadko chodzą w parze - testy opon zimowych
GTÜ/ACE - test opon zimowych 2015 (17”)
2015-09-23
W ciągu kilku tygodni aura znowu znacznie się zmieniać na zimową. Już od października możemy wyczekiwać na naszych drogach, pojawienia się śniegu i lodu. Jeśli nadal chcesz być bezpieczny na drodze, powinieneś zadbać o wczesne wyposażenie swojego samochodu. Podstawą w zimie są zimowe opony.
Jeśli użytkujesz ogumienie już przez kilka sezonów lub głębokość bieżnika jest mniejsza niż 4 milimetry, zalecana jest wymiana opon na nowe. Przy zakupie nowego ogumienia pojawia się pytanie: jakie wybrać?
GTÜ (Stowarzyszenie Nadzoru Technicznego) przetestowało razem z ACE (Auto Club Europa) osiem modeli opon zimowych produkowanych na sezon 2015/2016. Wybrano trudne warunki zimowe, a testowany rozmiar to 225/50R17. Wyniki są imponujące, z jednym wyjątkiem. Opony z górnego segmentu jakościowego wykonały testy na śniegu, lodzie i mokrej nawierzchni bez większych wpadek. Producenci nadal rozwijają technologię pod względem jakości, w porównaniu do ubiegłych lat. Prawie wszystkie modele są na bieżąco ulepszane.
Zwycięzcą testu GTU z najwyższą oceną „szczególnie polecana” została opona Continental ContiWinterContact TS850 (ok. 688 Euro/komplet), która o włos prześciga konkurencję. Tuż za nim, również gorąco polecana, opona Goodyear UltraGrip Performance G1 (676 Euro/komplet). Te dwa modele pokazały swoje mocne strony, szczególnie na zaśnieżonych i mokrych drogach, zarówno podczas jazdy, jak i przy hamowaniu. Badanie bezpieczeństwa dopełniły testy na suchym torze i przy obu modelach nie znaleziono minusów.
Szeroka gama opon zimowych, które zakończyły test z oceną „zalecane” zaczyna się na trzecim miejscu oponą Dunlop Sp WinterSport 5 (674 Euro/komplet), która zapewnia parametry na wysokim poziomie, we wszystkich obszarach jakości i wydajności specyficznych dla opon zimowych. Tuż za nią, z różnicą zaledwie kilku punktów, miejsca cztery i pięć: nowa opona Nokian WR D4 (540 Euro/komplet) i Michelin Alpin 5 (704 Euro/komplet) – najdroższe opony w teście. Pirelli Sottozero 3 (648 Euro/komplet) i Semperit Speef-Grip 2 (579Euro/komplet) zajmują szóste i siódme miejsce w klasyfikacji generalnej. Na samym końcu zestawienia GTU z wynikiem „warunkowo godne polecenia” ląduje Vredestein Wintrac Xtreme S i kończy test na ósmym miejscu ze względu na wydajność na mokrych drogach. Jednak podczas hamowania i jazdy na śniegu obywa się bez żadnych nieprzyjemnych niespodzianek.
Podczas pomiaru przyczepności na zaśnieżonych drogach, różnice między testowanymi bieżnikami są zaskakująco niskie. Nawet podczas hamowania na śniegu, nie ma żadnych większych problemów. Tylko Michelin Alpin 5, Vredestein Wintrac Xtreme S i Pirelli Sottozero3 mają nieco dłuższą drogę hamowania. Dla przykładu Pirelli na wyhamowanie potrzebuje dwóch metrów więcej przy prędkości 50 km/h.
Najlepszą przyczepność na ośnieżonych, górskich drogach miała opona Michelin Alpin 5 i tu świeci przykładem nawet dla zwycięzców testu Continental'a ContiWinterContact TS850 oraz Goodyear UltraGrip Performance G1. Przy teście na mokrej nawierzchni słabiej wypadają Semperit Speed-Grip 2 i Vredestein Wintrac Xtreme S. Semperit rozczarowuje przyczepnością i prowadzeniem a Vredestein długą drogą hamowania. Wszystkie badane modele radzą sobie równie dobrze na suchej powierzchni, jednak testerzy wykazali niewielką przewagę Continental'a.
Metoda przeprowadzania testów GTÜ:
Tor testowy: Ulrichen (CH) i Contidrom (D)
Samochód testowy: BMW 320i
Hamowanie na śniegu, pomiar odległości: średnie opóźnienie hamowania 50-5 km/h
Pomiar trakcji na śniegu: przyspieszenie od 0 do 20 km/h, z aktywnym systemem kontroli trakcji
Prowadzenie na śniegu: długość 1450 metrów, celem oceny czasu jazdy i subiektywnej oceny zachowania podczas jazdy
Hamowanie na mokrej nawierzchni, pomiar odległości: średnie opóźnienie hamowania 80-1 km/h
Hamowanie na suchej nawierzchni, pomiar odległości: średnie opóźnienie hamowania 100-1 km/h
Aquaplaning wzdłużny: 9 milimetrów głębokości wody, wartości przy ponad 15 % poślizgu
Aquaplaning poprzeczny: 5 milimetrów głębokości wody, osiąganie danej prędkości do utraty trakcji
Tor kołowy: średni czas okrążenia na mokrym torze o średnicy 60 metrów
Prowadzenie na mokrym: długość 1850 metrów, celem oceny czasu jazdy i subiektywnej oceny zachowania podczas jazdy
Prowadzenie na suchym: Długość 3,330 m, celem oceny czasu jazdy i subiektywnej oceny zachowania podczas jazdy
Hałasu z zewnątrz: Hałasu toczenia przy prędkości 80 km/h, w dB (A) zgodnie z 2001/43/WE
Opór toczenia: Maszyna, próby przy obciążeniu 5.886 N, ciśnienie powietrza 2,5 bar
Źródło: www.gtue.de
AutoBild Allrad - test opon całorocznych 2015 (16")
2015-09-23
Czy istnieją opony całoroczne, które będą dobra opcją dla samochodów z napędem na cztery koła? Na to pytanie postara się odpowiedzieć zespół testerów AutoBild Allrad.
Ostatecznie tylko jedna z sześciu badanych opon otrzymuje ocenę „dobrą” - Vredestein Quatrac 5.
Testom poddano sześć modeli opon całorocznych w rozmiarze 215/65R16. Przewagę nad resztą konkurentów osiągnęła opona Vredestein Quatrac 5. Holenderska opona przekonała testerów m.in. bardzo niskimi oporami toczenia, niezłą przyczepnością na mokrej i suchej nawierzchni i doskonałymi właściwościami na śniegu. Co prawda średnio radzi sobie z aquaplaningiem, niemniej jednak, jest bardzo wyważona i ostatecznie otrzymuje najlepszą ocenę - „dobra”.
Zespół AutoBild Allrad trzy op ony ocenił jako „zadowalające”. Apollo Alnac 4G All Season zajęła drugie miejsce ze względu na „dobre osiągi na śniegu, dobrą przyczepność w zakrętach na suchej nawierzchni i bardzo niskie opory toczenia”. Na czele więc dwa modele z jednego koncernu Apollo Vredestein. Widać duże doświadczenie i „know-how”, jeśli chodzi o osiągi opon całorocznych. Apollo jednak ma słabe wyniki w drodze hamowania na mokrej nawierzchni.
Następne miejsca przypadają oponom Falken Euro AllSeason 200 i Pirelli Scorpion Verde AllSeason, które również otrzymały notę „zadowalające”. Falken ma swoje mocne strony w dziedzinie ochrony przed aquaplaningiem, dobrze się prowadzi i nieźle radzi sobie w hamowaniu na mokrej nawierzchni. Na liście wad pojawiają się „średnie wyniki w przyczepności na śniegu, wydłużona droga hamowania na suchej nawierzchni i wyższe opory toczenia. Pirelli również mają „umiarkowane wyniki na śniegu” i „średnie opory toczenia”. Pozytywem jesa bardzo wysoka odporność na aquaplaning, bardzo dobra przyczepność w zakrętach na mokrej nawierzchni i wysoki komfort jazdy.
Z oceną „dostateczną” kończy opona Nexen N'Priz 4S. Spowodowane to było „dobrymi wynikami na śniegu z krótką drogą hamowania” i niskiej cenie. Według testerów na tych oponach należy jeździć ostrożne z powodu słabych wyników w teście aquaplaningu, wydłużonej drogi hamowania na suchej i mokrej nawierzchni oraz słabej przyczepności w zakrętach. Test zamyka Nankang HK AllSeason. „Mizerne wyniki w przyczepności na śniegu, zwiększone opory toczenia i niski poziom komfortu”. Nie pomogła nawet niska cena. Testerzy ostrzegają i dają ocenę „nie polecana”.
Źródło: AutoBild Allrad
Rzeczy potrzebne w samochodzie
2015-07-24
Trwa okres wakacyjny i często wyjeżdżamy, warto pamiętać ze względu na przepisy, a także ze względu na nasze bezpieczeństwo i komfort jazdy, o tym co może nam się przydać w podróży:
Komplet narzędzi: drobna naprawa na drodze jest najczęściej niemożliwa, jeśli nie mamy odpowiednich narzędzi. Dlatego warto jest mieć w aucie chociaż podstawowy komplet kluczy i śrubokrętów. Dobrze, gdy zawiera też kombinerki i młotek. |
|
Apteczka: przepisy nie nakazują wożenia apteczki w aucie, ale zaleca się, aby mieć ją w samochodzie. Lepiej nie kupować najtańszej, bo jest ubogo wyposażona. Dobrze jest, gdy w apteczne znajdują się: opaski elastyczne, bandaże, kompresy opatrunkowe, plastry, chusta trójkątna z agrafką, folia izotermiczna, rękawiczki ambulatoryjne, nożyczki, maseczka do sztucznego oddychania, płyn do dezynfekcji. |
|
Kamizelka odblaskowa: w Polsce kamizelka nie jest wyposażeniem obowiązkowym, ale już np. w Austrii, Francji i na Słowacji – tak. Dzięki kamizelce jesteśmy lepiej widoczni, gdy zatrzymujemy się na poboczu drogi w związku z np. awarią pojazdu. Na słabo oświetlonej drodze kierowca nadjeżdżającego auta zobaczy osobę w kamizelce odblaskowej z odległości 130-150 m, a bez niej z 20-30 m. |
|
Gaśnica: samochód musi być wyposażony w gaśnicę „umieszczoną w miejscu łatwo dostępnym w razie potrzeby jej użycia”. Nie ma żadnych precyzyjnych wskazówek co do tego, czy gaśnica ma znajdować się w bagażniku czy w kabinie auta. Przepisy nie mówią też, czy można przewozić ją luzem, czy powinna zostać zamontowana np. za pomocą zaczepów. Nie przewidziano też mandatu za „brak ważności” gaśnicy, ale warto ją legalizować, aby mieć pewność co do tego, że zadziała.
|
|
Trójkąt ostrzegawczy: trójkąt to obowiązkowe wyposażenie samochodu. W sytuacji awarii, kolizji czy wypadku na autostradzie i drodze ekspresowej należy umieścić trójkąt w odległości 100 m za autem. Na zwykłej drodze poza obszarem zabudowanym jest to od 30 do 50 m, a na obszarze zabudowanym – za pojazdem lub na nim na wysokości nie większej niż 1 m. W przypadku holowania trójkąt powinien znaleźć się z tyłu po lewej stronie auta holowanego. |
Źródło: www.interia.magazynauto.pl
2015-06-19
Z przyjemnością informujemy, że w konkursie "Daj rabat znajomemu, wygraj opony dzięki niemu", nagrodę główną , w postaci kompletu opon do 1500 zł marki Vredestein, oraz dwie nagrody pocieszenia w postaci gadżetów, wygrywają osoby o danym numerze ID:
I miejsce (bonifikata 1500 zł na komplet opon marki Vredestein) - 2075
II miejsce (zestaw gadżetów) - 101953
III miejsce (zestaw gadżetów) - 31297
Zwycięzcy o nagrodach zostaną poinformowani telefonicznie.
Serdecznie gratulujemy!!
Hałas pochodzący od opon to już nie problem
2015-04-10
Wyrównywarka bieżnika – urządzenie do naprawy wyząbkowanych i przyhamowanych opon.
Usługa ta jest dedykowana wszystkim użytkownikom, którzy uskarżają się na hałasujące opony. Dzięki specjalnemu urządzeniu wyrównujemy wyząbkowany bieżnik co powoduje całkowity zanik hałasu. Podczas wyrównywania zostaje zebrana niewielka część bieżnika, zniwelowane wszelkie nierówności, opona staje się równa i okrągła.
Hałas opon bierze się w skutek nieprawidłowego zużywania się opon. Na barkach opon powstają początkowo niewielkie zęby, które następnie przekształcają się w mało widoczne falowania, powodujące charakterystyczny odgłos podobny do uszkodzonego łożyska w piaście.
Jest kilka przyczyn, mających wpływ na występowanie tego zjawiska. Przyczyny te można podzielić na dwie grupy . Pierwsza z nich tyczy się naszej dbałości o opony, druga natomiast , na którą mamy niewielki wpływ, tkwi w samym pojeździe, warunkach użytkowania lub niekiedy w samej oponie.
Kilka rad, co należy zrobić aby uchronić opony przed nieregularnym zużyciem:
-
Regularnie kontrolować ciśnienie wg tabliczki umieszczonej na samochodzie,
nie rzadziej niż raz w miesiącu.
-
Okresowo kontrolować geometrię w samochodzie
-
Wykonywać rotację kół
Zjawisko ząbkowania jest najbardziej zauważalne w samochodach:
-posiadających nowoczesne wielowahaczowe zawieszenia, utrzymujące koło w niezmiennej pozycji w stosunku do jezdni
-samochodach kombi z przednim napędem na tylnej osi
- samochodach poruszających się na trasach po dobrych jakościowo nawierzchniach.
Usługę wyrównywania bieżnika wykonujemy w serwisie w centrum handlowym Bonarka, koszt usługi wynosi 50zł / koła, do tego należy doliczyć pozostałe niezbędne koszty tzn: odkręcenie i zakręcenie koła, umycie, oraz wyważenie.
autor: Mirosław Nowakowski
Konkurs DAJ PREZENT ZNAJOMEMU – WYGRAJ OPONY DZIĘKI NIEMU
Regulamin konkursu "Daj rabat znajomemu, wygraj opony dzięki niemu"
ZASADY SĄ PROSTE:
-
ODPOWIADASZ NA PROSTE PYTANIE
-
TWÓJ ZNAJOMY ZMIENIA U NAS OPONY
-
TWÓJ ZNAJOMY OTRZYMUJE RABAT NA USŁUGĘ
-
TY WYGRYWASZ OPONY MARKI VREDESTEIN
Najciekawsza odpowiedź, osoby, która przyprowadzi znajomego wygrywa zniżkę w wysokości 1500 zł, na zakup wybranych przez SIEBIE opon!!!
Oprócz nagrody głównej gwarantujemy nagrody pocieszenia w postaci gadżetów.
Regulamin promocji:
-
Postanowienia ogólne
Organizatorem konkursu „Daj rabat znajomemu, wygraj opony dzięki niemu“, zwanego dalej Konkursem, jest Nowakowski & Szymański Sp. Z o.o. z siedzibą w Krakowie, 31-231 przy ul. Bociana 18, wpisana do rejestru przedsiębiorców prowadzonego przez Sąd Rejonowy dla m. Krakowa, XI Wydz. Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego pod numerem KRS 0000207930 , NIP 676-10-15-314, o kapitale zakładowym 1.000.000 zł, zwana dalej „Organizatorem".
1. Organizator jest przyrzekającym nagrodę w rozumieniu art. 919 i 921 kodeksu cywilnego.
2. Konkurs organizowany jest na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.
3. Konkurs jest organizowany od dnia 16 marca 2015 r. do dnia 31 maja 2015 r. -
Uczestnicy
1. Konkurs skierowany jest do pełnoletnich osób fizycznych, mających stałe miejsce zamieszkania lub siedzibę prowadzenia działalności gospodarczej na terenie Rzeczpospolitej Polskiej. Ponadto osoba musi być stałym klientem firmy PointS Nowakowski & Szymański.
2. W Konkursie nie mogą brać udziału pracownicy Organizatora, a także członkowie rodzin wymienionych osób. Przez członków rodziny rozumie się: wstępnych, zstępnych, rodzeństwo, małżonków, małżonków rodzeństwa, rodziców małżonków, kuzynów i osoby pozostające w stosunku przysposobienia.
3. Aby wziąć udział w Konkursie osoba spełniająca warunki określone w pkt. 2.1. musi w czasie trwania Konkursu:
1. W czasie usługi wykonywanej w firmie PointS Nowakowski & Szymański w okresie od dnia 16 marca 2015 roku do dnia 31 maja 2015 roku klient musi odpowiedzieć na pytanie zamieszczone na otrzymanej od pracownika BOK kartce. Kartkę z odpowiedzią osoba musi zwrócić z powrotem pracownikowi BOK.
2. Tylko na podstawie spełnienia powyższego punktu pracownik BOK wręcza stałemu klientowi firmy Nowakowski & Szymański specjalną kartę podarunkową (rabatową) z jego unikatowym numerem ID, który później posłuży do identyfikacji uczestnika Konkursu.
3. Osoba biorąca udział w konkursie przekazuje kartę podarunkową innej osobie, która nie była dotychczas klientem w serwisie PointS Nowakowski & Szymański.
4. Osoba, niebędąca dotychczasowym klientem w serwisie PointS Nowakowski & Szymański, wykorzystuje ją w firmie Nowakowski & Szymański. Karta podarunkowa gwarantuje jednorazową zniżkę na wymianę opon w samochodach osobowych, 4x4, typu SUV i pojazdów dostawczych w wysokości -30%.*
5. Po otrzymaniu z powrotem karty podarunkowej pracownik BOK kwalifikuje osobę, której numer ID widnieje na karcie podarunkowej do Konkursu.
6. Komisja konkursowa oceniać będzie odpowiedzi konkursowe. Po dokonaniu oceny komisja konkursowa sporządzi ranking zwycięzców. Uczestnik, który spełni wszystkie warunki uczestnictwa w konkursie i wykaże się najciekawszą odpowiedzią zajmie pierwsze miejsce w rankingu, Organizator nagrodzi Go nagrodą główną. Pozostali Uczestnicy, którzy znajdą się w rankingu, otrzymają nagrodę uzależnioną od zajętego w rankingu miejsca – zgodnie z punktem 3.1. poniżej.
7. Wzięcie udziału w Konkursie jest dobrowolne i równoznaczne z akceptacją postanowień niniejszego Regulaminu. -
3. Nagroda w konkursie
1. W Konkursie przewidziano następujące nagrody:
1. 1 nagrodę główną w postaci jednorazowej zniżki na zakup kompletu opon marki Vredestein za pośrednictwem DZIAłU DETALICZNEGO, w wysokości 1500 zł brutto – dla Uczestnika, który zajmie 1. miejsce w rankingu, o którym mowa w punkcie 2.6. Zniżka w wysokości 1500 zł brutto nie jest wymienna na gotówkę lub inne produkty.
2. II oraz III miejsce w rankingu otrzyma nagrody w postaci gadżetów.
3. Zwycięzcy Konkursu zostaną wyłonieni przez komisję konkursową do dnia 20 czerwca 2015 roku. Wynik Konkursu zostanie ogłoszony na stronie www do dnia 21 czerwca 2015 r. Z posiedzenia Komisji sporządzony zostanie protokół.
4. Zwycięzcy Konkursu zostaną poinformowani o wygranej za pośrednictwem wiadomości przekazanej telefonicznie.
5. Odbiór nagrody głównej tj. realizacja zniżki w wysokości 1500 zł brutto na komplet opon odbędzie się poprzez złożenie zamówienia na 4 sztuki opon marki Vredestein za pośrednictwem DZIAŁU DETALICZNEGO. Odbiór nagrody drugiego stopnia, odbędzie się poprzez odbiór osobisy lub wysłanie jej przesyłką kurierską na adres podany przez Uczestnika, który w przypadku wysyłki zobowiązany jest do podania danych teleadresowych w odpowiedzi na wiadomość potwierdzającą wygranie nagrody.
6. Nagrody stopnia drugiego w formie gadżetów zostaną przesłane przez Organizatora na jego koszt w obrębie terytorium Polski, na wskazany przez danego zwycięzcę adres pocztowy, za pośrednictwem firmy kurierskiej w terminie do 14 dni od otrzymania od zwycięzcy danych adresowych.
8. W celu odebrania nagrody zwycięzca może zostać poproszony o pokazanie dowodu tożsamości przedstawicielowi firmy kurierskiej.
9. Nagrody przewidziane w Konkursie nie podlegają wymianie na równowartość w pieniądzu ani na nagrody innego rodzaju.
10. Uczestnicy Konkursu nie mogą przenieść prawa do uzyskania nagrody na osoby trzecie. -
4. Reklamacje
1. Reklamacje dotyczące przebiegu Konkursu mogą być zgłaszane pisemnie, listem poleconym na adres Organizatora do dnia 30.06.2015 roku, zdopiskiem “ Konkurs Daj rabat znajomemu, wygraj opony dzięki niemu – reklamacja". O zachowaniu terminu do złożenia reklamacji decyduje data nadania listu poleconego zawierającego reklamacje.
2. Prawo złożenia reklamacji dotyczącej przebiegu Konkursu przysługuje jedynie Uczestnikom Konkursu.
3. Reklamacje dotyczące wydania nagrody mogą być zgłaszane pisemnie, listem poleconym na adres Organizatora do dnia 30.06.2015 r., z dopiskiem „Konkurs Daj rabat znajomemu, wygraj opony dzięki niemu – reklamacja – nagroda, reklamacja". O zachowaniu terminu do złożenia reklamacji decyduje data nadania listu poleconego zawierającego reklamację. Prawo złożenia reklamacji dotyczącej wydania nagrody przysługuje jedynie zwycięzcy Konkursu uprawnionemu do nagrody.
4. Pisemna reklamacja powinna zawierać: imię i nazwisko Uczestnika, jego dokładny adres korespondencyjny oraz opis i wskazanie przyczyny reklamacji.
5. Reklamacje rozpatrywane będą przez Organizatora w terminie 14 dni od dnia ich doręczenia Organizatorowi.
6. Uczestnik o decyzji Organizatora zostanie powiadomiony listem poleconym wysłanym na adres Uczestnika podany w reklamacji w terminie 7 dni od daty rozpatrzenia reklamacji. -
5. Postanowienia końcowe
1. Wszelkie spory wynikłe z tytułu wykonania zobowiązań związanych z Konkursem będą rozstrzygane przez sąd właściwy według właściwości ogólnej.
2. Zasady Konkursu określa wyłącznie niniejszy regulamin oraz bezwzględnie obowiązujące przepisy prawa. Wszelkie materiały promocyjno-reklamowe mają charakter informacyjny.
3. Regulamin Konkursu dostępny jest w czasie trwania Konkursu w siedzibie Organizatora, w siedzibie Nowakowski & Szymański Sp. z o.o. Bociana 18, 31-231 Kraków oraz na Stronie www.
4. Dane Uczestników Konkursu będą przetwarzane zgodnie z postanowieniami ustawy o ochronie danych osobowych (tekst jednolity w Dz. U. Z 2002 roku Nr 101, poz. 926 ze zm.). Administratorem danych osobowych przetwarzanych na potrzeby Konkursu jest Nowakowski & Szymański Sp. Z o.o. z siedzibą w Krakowie, 31-231 przy ul. Bociana 18, wpisana do rejestru przedsiębiorców prowadzonego przez Sąd Rejonowy dla m. Krakowa, XI Wydz. Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego pod numerem KRS 0000207930 , NIP 676-10-15-314, o kapitale zakładowym 1.000.000 zł. Dane osobowe będą przetwarzane wyłącznie w celu i w zakresie niezbędnym do przeprowadzenia Konkursu, w tym postępowania reklamacyjnego i wydania nagród. Podanie danych osobowych jest dobrowolne, ale niezbędne do udziału w Konkursie lub otrzymania Nagrody. Osobom udostępniającym dane przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych oraz ich poprawiania. Dane osobowe będą również przetwarzane, w zakresie wskazanym powyżej, przez podmioty działające na zlecenie administratora danych osobowych w rozumieniu art. 31 ustawy o ochronie danych osobowych.
*Rabat nie łączy się z innymi rabatami – np. z rabatem za zakup nowych opon.
GTÜ/ACE - test opon letnich 2015 (16")
Cztery opony są „szczególnie polecane”, szcześć modeli oceniono jako „polecane” i dwa „polecane warunkowo”. Test GTU przeprowadzono z partnerami ACE (Auto Club Europa) i austriackim Automobilklubem ARBÖ. Eksperci tych organizacji mieli do przetestowania dwanaście modeli w popularnym rozmiarze 205/55 R16. Rozmiar ten został wybrany ze względu na to, iż większośc samochodów w klasie kompaktowej ma na felgach właśnie takie opony. Opony były sprawdzane w trudnych warunkach. Kolejny raz potwierdza się, że opony „wielkich marek” takich jak Continental, Dunlop, Goodyear, Pirelli są na czele z uwagi na ich właściwości techniczne i są warte swojej ceny.
Zwycięstwo przypadka oponie Goodyear EfficientGrip Performance (358 euro). Tuż za nią kolejne „szczególnie polecane” opony Continental PremiumContact 5 (370 euto), Dunlop Sport BluResponse (358 euro) i Pirelli P7 Cinturato Blue (416 euro). Opony te zabłysnęły szczególnie najwyższymi ocenami bezpieczeństwa na mokrych i suchych nawierzchniach.
Wśród opon „polecanych” znajdziemy marki klasy średniej: Apollo Alnac 4G (290 euro), Fulda EcoControl HP (316 euro), Kumho ECSTA HS51 (304 euro), Nexen N'BLUE HD Plus (268 euro), Nokian Line (316 euro) Toyo Proxes CF2 (302 euro). Wszystkie z nich są stosunkowo zrównoważone i żadna niczym specjalnie nie odstaje od reszty. Dotyczy to również ceny.
W teście GTU nie najlepiej wypadły dwa produkty, które otrzymały notę „polecane warunkowo”. Sa to Cooper Zeon CS6 (258 euro) oraz Yokohama BluEarth-AE-50 (330 euro). Obie opony mają słabe noty teście aquaplaningu i niewystarczające właściwości na mokrej nawierzchni co według testerów nie jest na czasie.
Ceny w nawiasach to średnie ceny sprzedaży ustalone przez Niemiecką Federację Wulkanizatorów (BRV) w styczniu 2015.
Tor testowy: Mireval (Francja)
Samochód testowy: Peugeot 308
Źródło: GTÜ
ADAC – test opon letnich 2015
2015-03-10
Jak co roku, Niemieckie stowarzyszenie ADAC wraz z organizacją konsumentów Stifung Warentest wspólnie testowali opony letnie w rozmiarach 185/60 R15 i 205/55 R16.
Drugi z wymienionych rozmiarów jest najczęściej sprzedawanym rozmiarem opon w Niemczech, dla samochodów klasy średniej. W rozmiarze tym ADAC do testu bierze 4 pary produktów, tych samych producentów. Każda para zawiera produkt z kategori ekologicznej oraz komfortowej, które są poddawane tym samym testom. Każdy z produktów miał okazje pokazać swoje mocne i słabe strony w tych samych dziedzinach.
Wyniki porównania produktów skoncentrowanych na ekologii wraz z oponami komfortowymi wcale nie faworyzują opon ekologicznych. Według ADAC „tak zwane modele ekologiczne oferują tylko niewielkie korzyści w kryteriach ekologicznych i ekonomicznych, ale na mokrej drodze wszystkie konsekwentnie pokazują swoje wady w porównaniu do opon klasy „comfort”.
ADAC zauważył, że najwyższa wydajnośc w zakresie, przebiegu i zużycia paliwa nie idzie w parze z dobrymi parametrami na mokrej drodze i aquaplaningiem. Jako najlepszy tego przykład wskazano Michelin Energy Saver+. Ten konkretny model opisywany jest takimi cechami jak wysokie przebiegi i niskie spalanie i w tych kategoriach faktycznie otrzymał odpowiednio wyniki „bardzo dobre” i „dobre” - jednak mimo to zakończył test w dolnym kwartale ze wzglęgu na tylko „zadowalające” oceny w kategorii przyczepności na mokrej nawierzchni. Pozostałe modele „eco”, innych producentów klasy premium zachowywały się podobnie.
W 205/55 R16 najlepszą oponą okazała się Michelin Primacy 3, która nie tylko odstawiła Energy Saver+, ale też jej osiemnastu innych konkurentów. Goodyear EfficientGrip Performance i Continental PremiumContact 5 zajęły odpowiednio drugie i trzecie miejsce w kategorii opon 16-calowych. W rozmiarze 185/60 R14 czołówka wyglądała podobnie. Wygrał Continental, drugie miejsce zajął Goodyear jednak trzecie miejsce należało już do innego producenta – najniższy stopień podium zajął Nokian z oponą Line.
W większym rozmiarze, konkurenci osięgneli w miarę satysfakciunujące noty końcowe: sześć modeli otrzymało ocenę „dobrą”, dwanaście pozostałych modeli oceniono na „zadowalające”. Tylko Nankang z modelem ECONEX Eco-2 otrzymał ocenę „niedostateczną”, ze względu na słabe wyniki na mokrym. Sytuacja wyglądała podobnie w mniejszym rozmiarze, gdzie sześć opon oceniono jako „dobre”, osiem modeli wypracowało notę „zadowalającą”, jeden z modeli (Kumno KH21 Ecowing ES01) został oceniony jako „dostateczny” i jeden „niedostateczny” (Matador MP16).
Źródło: Tyrepress.com
Co czeka kierowców w 2015 roku?
2015-01-02
Rok 2015 będzie dla zmotoryzowanych przełomowy. W życie ma wejść wiele zapowiadanych wcześniej zmian w przepisach, a na ulicach pojawi się nowa broń skierowana przeciwko łamiącym przepisy.
Angliki w Polsce bez przekładki
Pod naciskiem Unii Europejskiej zmieniono w Polsce prawo i od 2015 roku będzie można w naszym kraju rejestrować samochody z kierownicą z prawej strony. Pojazdy tego typu będą tańsze niż te sprowadzane np. z Niemiec. Z drugiej strony będą wymagały wymiany kilku elementów, co może kosztować nawet kilka tysięcy zł w przypadku modeli bardziej renomowanych producentów. Przede wszystkim wymienić będzie trzeba przednie światła, które zawsze ustawione są tak, aby doświetlać pobocze, a przy tym nie oślepiać kierowców zbliżających z naprzeciwka. Koszt najtańszych zamienników razem z pracą mechanika to wydatek około 400 zł, ale w przypadku bardziej zaawansowanych rozwiązań będą to już tysiące złotych. Drugą różnicą są lusterka, które nawet w przypadku, gdy nie dokonujemy przekładki, wymagają wymiany. Wiąże się to z konstrukcją samych „szkiełek”, które należy dostosować do ruchu prawostronnego. W najtańszych przypadkach będzie to oznaczać wydatek 50 zł od sztuki, jednak w najnowszych i najdroższych samochodach może to być nawet 1000 zł za oryginalną część. Ostatnim elementem, który może wymagać wymiany to zegary, które pokazują prędkość w milach na godzinę.
Nowe zasady traktowania pijanych kierowców
Do finiszu zbliżają się prace nad zmianą prawa dotyczącego pijanych kierowców. Należy spodziewać się, że wejdzie ono w życie w 2015 roku. W myśl nowych przepisów, razem z karą i zatrzymaniem prawa jazdy, sąd orzekałby też od sprawców nawiązki i inne świadczenia pieniężne na rzecz poszkodowanych. Za jazdę po pijanemu byłoby to co najmniej 5000 zł na fundusz pomocy pokrzywdzonym. Dla recydywistów oraz pozostałych odpowiadających na podstawie zaostrzonych kryteriów nawiązka wynosiłaby co najmniej 10 000 zł. Dla osób skazanych już za jazdę po pijanemu i odzyskujących prawo jazdy po upływie kary, projekt zakłada obowiązek wyposażenia ich aut w blokadę alkoholową (tzw. alcolock). Blokada uniemożliwiałaby uruchomienie samochodu w przypadku, gdy poziom alkoholu w wydychanym przez kierującego powietrzu przekraczałby 0,1 mg alkoholu w 1 litrze powietrza. W przepisach jest to próg, od którego rozpoczyna się "stan po spożyciu alkoholu". Nowe przepisy mają dotyczyć także kierowców, którzy popełniają rażące wykroczenia, nie będąc pod wpływem alkoholu. Projekt przewiduje zatrzymywanie prawa jazdy za przekroczenie dopuszczalnej prędkości w obszarze zabudowanym o więcej niż 50 km/h i za przewożenie nadmiernej liczby pasażerów w pojeździe.
Zmiana zasad wypłacania odszkodowań
Osoby, które likwidowały szkody z polisy sprawcy, często spotykają się z nieuzasadnionym zaniżaniem wartości wyceny strat, a nawet z niezgodnymi z prawem praktykami ubezpieczycieli. W 2015 roku czeka nas jednak rewolucja. Za patologie w postępowaniach związanych z polisami OC wzięła się Komisja Nadzoru Finansowego, która nakreśliła standardy, jakich mają trzymać się towarzystwa.
Zaproponowane regulacje zmuszą firmy ubezpieczeniowe do dokonywania kalkulacji szkody na podstawie cen nowych i obecnych na rynku części. Dziś zdarza się, że ubezpieczalnie argumentują wyliczoną, nierealnie niską wartość części faktem, że tańsze elementy można kupić w internecie. Towarzystwo będzie mogło zaniżyć wartość odszkodowania tylko wówczas, gdy w wyniku naprawy dojdzie do podwyższenia wartości samochodu, a to niezwykle rzadkie przypadki. Dodatkowo towarzystwa ubezpieczeniowe zostaną zobligowane do wypłacania odszkodowań za utratę wartości rynkowej samochodu. W końcu auta z powypadkowymi naprawami nie sprzedamy za taką kwotę, jaką uzyskać można za pojazd bezwypadkowy. Te zmiany są dobrą wiadomością dla pokrzywdzonych. Za wysokie standardy obsługi trzeba będzie jednak zapłacić. Z rynku znikną podejrzanie tanie oferty. Szacuje się, że polisa OC od 2015 roku może kosztować nawet o 50 proc. więcej, niż do tej pory.
Źródło: tb/sj/tb, moto.wp.pl
Czujniki TPMS obowiązkowo w każdym samochodzie
2014-10-04
Od listopada 2014 r. każdy nowy samochód będzie musiał być wyposażony w czujniki ciśnienia w oponach TPMS. Czym jest TPMS oraz jakie są wady i zalety tego systemu?
Wymiana opon w samochodzie z systemem TPMS jest droższa
Zgodnie z przepisami od 1-go listopada 2014 r. wszystkie nowe samochody sprzedawane na terenie Unii Europejskiej muszą zostać wyposażone w system monitorujący ciśnienie w ogumieniu TPMS. Dla kierowców oznacza to nie tylko prawdopodobny wzrost kosztu zakupu samochodu - ale również kosztów eksploatacji pojazdu. Wymiana opon w samochodzie wyposażonym w system TPMS wymaga dodatkowych czynności i w efekcie jest droższa niż wymiana opon w samochodzie bez tego typu czujników.
Obecność czujnika ciśnienia na kołach auta wymaga wyjątkowego traktowania, szczególnie w przypadku czujników bezpośrednich. Zaleca się, aby po każdym odkręceniu urządzenia wymienić komplet jego uszczelek i specjalny zawór. Te czynności będzie musiał wykonać serwisant. Zaniedbania w tej kwestii mogą skutkować koniecznością wymiany całego urządzenia.
Co to jest i jak działa system TPMS?
TPMS to system czujników ciśnienia, którego zadaniem jest informowanie kierowcy o spadku ciśnienia w oponach. Istnieją dwa typy systemu TPMS – bezpośredni i pośredni. Bezpośredni podaje dane o ciśnieniu w każdym z kół w czasie rzeczywistym. Rozwiązanie to jest fabrycznie montowane w samochodach takich marek jak Mercedes, BMW, Lexus, Jaguar. Czujniki te w zależności od modelu mogą znajdować się bezpośrednio przy wentylu lub być przymocowane do obręczy. Pomiary przekazywane są za pomocą fal radiowych i wyświetlane na tablicy rozdzielczej auta lub na ekranie komputera pokładowego.
Drugi typ systemu to TPMS pośredni. Występuje on w większości aut klasy średniej i niższej. Ten typ jest tańszy w realizacji od systemu bezpośredniego, ponieważ wykorzystuje do swojej pracy czujniki prędkości kół wykorzystywane w systemach ABS (systemie zapobiegającym blokowaniu się kół) i ESC (elektronicznym systemie stabilizacji). System pośredni oblicza poziom ciśnienia opon na podstawie liczby obrotów lub wibracji kół.
Jakie są wady i zalety systemu TPMS?
Oba systemy mają zarówno zalety jak i wady. Użytkowanie systemu TPMS bezpośredniego wiąże się z koniecznością każdorazowego informowania wulkanizatora o obecności systemu. W czasie demontażu opon w serwisie mogą zdarzać się uszkodzenia, co wiąże się z ewentualnym ponownym zakupem nowego czujnika i wgrania zmian do oprogramowania systemu. Zaletą tego rozwiązania jest duża dokładność kontroli ciśnienia w każdym z kół.Informacje o ciśnieniu kierowca otrzymuje na bieżąco, dzięki czemu może śledzić jego spadki, a więc zapobiec większemu spalaniu paliwa i szybszemu zużyciu opon. Dzięki temu opona będzie dłużej użytkowana, a emisja CO₂ będzie mniejsza.
System pośredni TPMS jest tańszy w realizacji niż system bezpośredni. Wadą jest konieczność ręcznego resetowania ustawień (przy każdej zmianie opon lub dopompowywaniu). Kierowca alarmowany jest o spadku ciśnienia dopiero, gdy wyniesie ono 20% w stosunku do ciśnienia bazowego.
Źródło: mojafirma.infor.pl
Do góry
Auto Motor und Sport - test opon zimowych 2014 (16”)
Bezpieczna jazda w zimie, to coś więcej niż dobra przyczepność na lodzie i śniegu. Jazda w deszczu, na bardzo zimnej nawierzchni albo szybka jazda autostradą, też niosą za sobą duże wymagania dla dobrej opony zimowej. Jednak prawdziwi, zimowi eksperci nie mogą mieć z tym problemu. Przed nami najlepsze modele, w najpopularniejszym rozmiarze 205/55R16.
Ten, kto myśli o zmianie opon na zimowe, dopiero jak pojawią się płatki śniegu jest zdecydowanie spóźniony. Nie tylko dlatego, że często brakuje najbardziej pożądanych modeli, ale również dlatego, że w tym roku po raz pierwszy pojawia się nowe wyzwanie dla serwisów i klientów. Od pierwszego listopada, wszystkie nowe samochody, wyjeżdżające z salonu będą wyposażone w system kontroli ciśnienia w oponach. W okresie zimowej wymiany opon, kolejki są nie do uniknięcia. Aby ułatwić szybki wybór prawidłowego modelu opony, intensywnie przetestowano rozmiar 205/55R16 na samochodzie VW Golf. W rozmiar ten wyposażonych jest wiele innych samochodów kompaktowych i klasy średniej.
Test opon zimowych na północy Szwecji
Na potrzeby testu przygotowany był teren testowy. Wszystko wskazywało na idealne warunki: stała, niska temperatura, perfekcyjnie przygotowane powierzchnie na zamrożonym jeziorze, idealne trasy do sprawdzenia przyczepności przez zaśnieżone lasy, sześć ton kół, opon oraz materiały i oczywiście cztery samochody testowe, które czekały na wielką chwilę. Nagle, stało się niespodziewane. Na koniec lutego … ocieplenie. Trzeba było czekać. Kiedy, już nawet w Szwecji nikt nie wierzył w powrót prawdziwej zimy, dostaliśmy od naszego szpiega zielone światło, informujące, że temperatura ma jeszcze spaść do -5/-10 stopni. To była ostatnia szansa.
Czasu było mało. Dla naszych trzech zespołów z Auto Motor und Sport oznaczało to, że wszystkie modele trzeba było testować jednocześnie w takich dyscyplinach jak trakcja, hamowanie na śniegu, slalom i przyczepność. Jazda, zebranie wyników, podsumowanie i zmiana kół – a to wszystko w rekordowym czasie, maszyny wręcz się gotowały. Udało się jednak zakończyć testy przed następnym ciepłym frontem. Cztery modele wywalczyły złoty płatek śniegu. Na sam początek, nowość od Goodyear, model Ultra Grip 9, za nim kolejna nowość Michelin Alpin 5. Na kolejnym miejscu uplasował się Continental ContiWinterContact TS850 oraz ex aqwo Dunlop SP WinterSport 4D. Wszystkie te modele otrzymały najlepsze noty spośród testowanych zimówek.
Opony zimowe, muszą spisywać się również na suchej nawierzchni
Mimo małych słabości, do jazdy po zaśnieżonych drogach możemy polecić Hankook i*Cept R, Nokian WR D3, Pirelli Snowcontrol Serie 3 i Toyo Snoprox S943. Niestety zarówno Bridgestone LM32 jak i tani Westlake SW608 nie poradziły tu sobie najlepiej.
Kilka tygodni po teście na śniegu i lodzie, wszystkie 10 modeli musi pokazać swoje mocne strony przy zmiennej pogodzie na północy Niemiec. Na mokrym asfalcie przeprowadzono testy w kategoriach: hamowanie, aquaplaning, przyczepność i zachowanie na zakrętach. Najlepszy, bez żadnych zastrzeżeń okazał się model Continental ContiWinterContact TS850 jak i Michelin Alpin 5. Godne polecenia są również Goodyear Ultra Grip 9, Bridgestone LM32, Nokian WR D3 i - mimo lekkich słabości przy aquaplaningu – Pirelli Snowcontrol Serie 3. Opony zimowe, które zdecydowanie boją się wody to Hankook i*Cept R, Toyo Snowprox S943i oraz Westlake SW608.
W dzisiejszych czasach, dla opony zimowej wyzwaniem nie jest tylko śnieg i mokra nawierzchnia. Zimowe modele muszą równie dobrze radzić sobie na suchej nawierzchni. Każda nawierzchnia, różnica temperatur oraz inne warunki drogowe niosą za sobą inne oczekiwania od opony. Aby opona miała dobrą przyczepność na śniegu i lodzie, powinna posiadać jak największą ilość lameli. Te jednak, w dużej ilości uniemożliwiają krótką drogę hamowania na suchej drodze. Podobne problemy są z mieszanką: miękkie mieszanki doskonale radzą sobie na śniegu i lodzie ale za to mają duże problemy na suchej nawierzchni oraz większe opory toczenia i wyższe zużycie.
8 z 10 testowanych opon - godne polecenia
Przy konstruowaniu opony, która ma być bezpieczna na każdym rodzaju nawierzchni, trzeba znaleźć idealny kompromis. Nie na darmo mówi się, że skonstruowanie idealnej opony zimowej to dyscyplina królewska, dla inżynierów z branży oponiarskiej. Wracając do testu – oceniając wyniki na mokrej nawierzchni i śniegu Michelin Alpin 5 i Goodyear Ultra Grip 9, lekko wyprzedają Continental'a ContiWinterContact TS850. Czy jednak uda im się wyprzedzić zwycięzce z ubiegłego roku w końcowym rozrachunku? O tym zdecyduje test na suchym asfalcie. Bardzo dobre wyniki w tej dziedzinie osiągnęły Nokian WR D3, Pirelli Snowcontrol Serie 3, Bridgestone LM32 i Toyo Snowprox S943, które miały tak dobre noty jak niektóre opony letnie. Continental ContiWinterContact TS850 nie daje jednak za wygraną i otrzymuje pierwsze miejsce dzięki zdecydowanie najniższym oporom toczenia. Sumując wyniki Continental zasłużył na ocenę „szczególnie godna polecenia”. Najlepsze na śniegu Michelin Alpin 5 i Goodyear Ultra Grip 9 trochę odstępowały na suchej drodze ale w końcowym rozrachunku Goodyear zajmuje drugie miejsce. Michelin Alpin 5 kończy na czwartym miejscu, ponieważ opona Dunlop Sp WinterSport 4D (3 miejsce) wyprzedziła ją przy hamowaniu na suchym.
Pirelli Snowcontrol Serie 3, Nokian WR D3, Bridgestone LM32 i Hankook i*Cept R również załapały się w kategoriach opon dobrych i godnych polecenia. Chińska opona Westlake SW608 miała jednak zbyt wiele wad. Trzeba przyznać, że opony chińskich marek nie mają najlepszej jakości.
Podsumowanie: Czy znają Państwo pogodę na jutro? Nie? Opony też nie. Dlatego, dobrze jeśli są one przygotowane na każde warunki. I to właśnie ma zwycięzca testu Auto Motor und Sport: nadaje się zarówno na mokrą nawierzchnie, na śnieg i suche drogi, do tego jest komfortowy i oszczędny w zużyciu paliwa – Continental ContiWinterContact TS850.
Test zimowy 2014- tak testowaliśmy
Aby móc zagwarantować jak najlepszą precyzję i pewność wyniku, testy były wykonywane kilkakrotnie. We wszystkich kategoriach, opony były oceniane według wcześniej ustalonego wzoru. Każdorazowo, najlepszy model w danym teście otrzymywał najwyższą ilość punktów (10). Schemat oceny był przygotowany przez funkcję progresywno-matematyczną. To gwarantuje, że nawet produkty o zbliżonych parametrach można od siebie precyzyjnie oddzielić. Schemat ten znajduje zastosowanie zarówno przy miarach obiektywnych jak i subiektywnych ocenach wyspecjalizowanych kierowców, które stosowane są przy teście komfortu i przyczepności. Opory toczenia testuje się na maszynach, które bazują na regulacjach UE, przy prędkości 80 km/h.
Źródło: Auto Motor und Sport
Do góry
AutoBild Sportscars – test opon zimowych 2014 (19”)
Do najważniejszych kategorii należały: trakcja, hamowanie, prowadzenie po okręgu, przyczepność i aquaplaning. W teście udział wzięło 5 bieżników renomowanych producentów z najwyższej klasy jakościowej (Pirelli, Michelin, Continental, Vredestein, Nokian) oraz jedna „tania opona”, pochodząca z Azji: Star Performer.
Na pierwszy rzut oka, można stwierdzić, że azjatycka Star Performer nie posiada wielu mocnych stron. Bardzo słabe noty w kategorii „przyczepność”, nie pozwalają na uzyskanie lepszej opony niż „nie godne polecenia”. Opona Star Performer SPTS AS posiadała najgorsze wyniki. Jedyny plus tej opony to cena. Jest ona tańsza o ponad połowę od konkurentów z oceną wzorową. Jednak przy wyborze opon o takim rozmiarze, cena nie jest istotnym kryterium.
Ocenę „wzorową” otrzymało trzech kandydatów. Pierwsze miejsce zajęła opona Pirelli Winter SottoZero 3, która wypadła bezkonkurencyjnie w kategoriach: hamowanie, slalom, przyczepność i trakcja. Bardzo dobre parametry hamowania, pozwoliły Pirelli zatrzymać się po 25,3 m (przy prędkości 50 km/h). Na drugim miejscu znalazła się opona Michelin Pilot Alpin PA4, która miała bardzo dobre wyniki na śniegu. W porównaniu do zwycięzcy, nie wypadała jednak tak dobrze na mokrej nawierzchni. Trzecie miejsce należy do Continental'a ContiWinterContact TS850P, który wypadł dobrze przy hamowaniu i przyczepności.
Ocenę „dobrą” i czwarte miejsce w teście otrzymał Vredestein Wintrac Xtreme S. Dużym plusem tego modelu jest to, że we wszystkich kategoriach osiągał przyzwoite oceny. Jedyna słabość to hamowanie na suchej nawierzchni. W tej konkurencji potrzebował on aż 41,5 metra na zatrzymanie się, co daje ostatnie miejsce w tej dziedzinie.
Nokian, który zwyciężył w testach GTÜ z modelem WR D3, w obecnym teście z modelem WR A3 musiał się pocieszyć piątym miejscem. Otrzymał on jedynie ocenę „dostateczną”. Nokian miał największe problemy przy testach na mokrej nawierzchni i tu wyraźnie widać, że jeszcze sporo mu brakuje aby dorównać konkurencji i na dobre zostać wśród najlepszych.
Źródło: www.reifenwelt.de
www.motorvision.de
Do góry
GTÜ/ACE - test opon zimowych 2014 (16")
Zimą, opony są szczególnie ważnym elementem naszego samochodu, który ma bardzo duży wpływ na parametry jezdne i bezpieczeństwo. Na przyczepność opony, duży wpływ mają wpływ: wilgotność, błoto, śnieg, lód oraz temperatura oraz rodzaj nawierzchni.
Przyczepność opony przekłada się bezpośrednio na bezpieczeństwo. GTÜ (Gesellschaft für Technische Überwachung- stowarzyszenie nadzoru technicznego) przetestowało czy popularne modele produkowane na sezon zimowy 2014/2015 radzą sobie z trudnymi warunkami.
GTÜ tradycyjnie przeprowadza test wspólnie z niemieckim automobilklubem ACE oraz austriackim ARBÖ. W teście bierze udział 10 modeli opon w rozmiarze 205/55R16 a samochodem testowym jest popularny VW Golf. Wyniki są zaskakująco dobre. Wszystkie testowane modele dobrze wypadały przy testach na śniegu oraz mokrej nawierzchni. Różnice były wręcz znikome. Badane opony osiągnęły też niezłe wyniki przy gwałtownym hamowaniu na suchej nawierzchni z 100 km/h, każda z nich zatrzymała się maksymalnie po 40 metrach. Porównując drogę hamowania na suchej drodze z oponami letnimi, można stwierdzić, że droga wydłuża się od połowy do jednej długości samochodu (jest to dobry wynik). Widać również wyraźną poprawę przyczepności opon zimowych na suchej nawierzchni w porównaniu z modelami sprzed kilku lat, które wypadały znacznie gorzej.
Zwycięzcą testu oraz zdobywcą oceny „szczególnie godne polecenia” okazała się opona Nokian WR D3, która otrzymała 219 z 260 możliwych punktów. Opona rodem z Finlandii wykazała się przede wszystkim w dyscyplinach: trakcja, hamowanie i przyczepność na śniegu. Testy na suchej i mokrej nawierzchni również przebiegły bez zarzutu. Drugie miejsce zajął Continental ContiWinterContact TS850 (205 punktów), który miał najlepsze wyniki na mokrej nawierzchni. Ostatni na podium był Goodyear Ultra Grip 9 (204 punkty) a tuż za podium znalazł się Dunlop WinterSport 4D (202 punkty), które również otrzymały końcową ocenę „szczególnie godne polecenia”. Oba z tych modeli wykazywały się bardzo dobrymi wynikami w warunkach zimowych oraz oczywiście wysoką jakością.
Kolejne modele wcale nie odstawały znacząco od czołówki. Miejsca od 5 do 10 otrzymały notę „godne polecenia” więc można powiedzieć, że w teście nie ma przegranych.
5. Semperit Speedgrip 2 – 199 pkt
6. Pirelli SnowControl 3- 196 pkt
6.Hankook Winter i*cept RS- 196 pkt
8. Vredestein Snowtrac 5- 193 pkt
9. Bridgestone Blizzak LM 32- 192 pkt
10. Kumho I‘ZEN KW23- 188 pkt
17 września: Źródło: www.gtue.de
Do góry
Przepisy europejskie – kamizelka odblaskowa
Okres wakacyjny w pełni! Pogoda zachęca do podróży ale wakacyjna euforia może zawrócić nam w głowie. Jeśli wybieracie się w zagraniczną trasę, warto zadać sobie pytanie: czy jestem odpowiednio przygotowany do podróży? Przecież nikt z nas nie chciałby rozpocząć urlopu od mandatu.
Pierwszy poruszony przez nas temat to kamizelki odblaskowe. Zapewne większość kierowców zdaje sobie sprawę z tego, jak mała jest widoczność po zmroku. Pieszego, który nie jest wyposażony w żadne odblaski, często dostrzegamy w ostatniej chwili, kilkanaście metrów przed pojazdem, co niestety w przypadku potrzeby gwałtownego zatrzymania pojazdu, może okazać się zbyt małą odległością. Pieszego wyposażonego w jakikolwiek element odblaskowy widzimy już z kilkuset metrów, dzięki czemu możemy zwolnić do bezpiecznej prędkości. Jako kierowcy również musimy pamiętać o odblaskach, gdyż w przypadku awarii samochodu i np. potrzeby nocnej wymiany koła na zapasowe, nadjeżdżające auta będą nas widziały już z daleka. Dokładnie tak samo wygląda to w przypadku trójkąta ostrzegawczego, którego obowiązek posiadania jest w większości europejskich krajów. Tu nie chodzi o nic innego, jak tylko o nasze bezpieczeństwo – pamiętajmy o tym!
Kamizelki odblaskowe mogą być czerwone, żółte lub pomarańczowe. Najważniejsze, aby miały europejski znak kontrolny EN471. To oznaczenie znajduje się najczęściej wewnątrz kamizelki. Przy zakupie, zwracajmy szczególną uwagę na to, czy nasza kamizelka posiada odpowiedni certyfikat.
17 września: Autor: Wojciech Małagocki
Źródło: ADAC
Do góry
Opony zimowe – nowości na sezon 2014/2015
4 września 2014; autor Ewelina Landowicz
Przed nami kolejny sezon zimowy, a co się z tym wiąże wymiana opon letnich na zimowe. Również w tym roku producenci opon dbają o nasze potrzeby i bezpieczeństwo. Główne innowacje wśród opon pojawiły się w klasie Premium, czyli w górnej półce opon. Należy pamiętać, że przy kierowaniu się doborem opon trzeba zwrócić uwagę na kilka szczegółów, a nie tylko sugerować się ceną. Opona powinna być dobrana do naszego auta oraz do warunków w jakich jeździmy.
W tym roku, oprócz nowości wśród opon osobowych i opon typu SUV/VAN, producenci zadbali również o kierowców pojazdów z silnikiem elektrycznym. Takie opony proponuje koncern Bridgestone, który został wyróżniony nagrodą “Tire Technology of the Year” opracowując technologię „ologic” na potrzeby pojazdu z napędem elektrycznym - BMW i3.
- Bridgestone Blizzak LM-500
Bridgestone Blizzak LM-500 to opona wyprodukowana w technologii „ologic”, która polega na wykorzystaniu współdziałania między dużą średnicą opony a wąskim bieżnikiem ( np. 155/70R19). Dzięki temu uzyskaliśmy niskie opory toczenia, co wiążę się z większą oszczędnością paliwa, a także z doskonałą przyczepnością na śniegu i lodzie. Ta opona w porównaniu z innymi ma krótszą drogę hamowania. Także dzięki kierunkowej budowie bieżnika doskonale radzi sobie na mokrych nawierzchniach likwidując zjawisko aquaplaningu.
-Bridgestone Blizzak NV
Opona ta również została wyprodukowana w technologii „ologic”, co zmniejsza nam opory toczenia, zmniejsza zużycie paliwa, a także zmniejsza emisję CO2 do otoczenia. Od modelu Blizzak LM-500 różni się mieszanką gumy.
Nowości do samochodów osobowych i typu SUV/VAN:
Continental WinterContact TS 850 P / Continental WinterContact TS 850 P SUV
Continental WinterContact TS850 P / SUV to opona klasy Premium różniąca się od swojej poprzedniczki CWC TS850 przede wszystkim budową bieżnika. Jak widać na załączonym zdjęciu ten model posiada asymetryczną budowę przez co świetnie sobie radzi na mokrych jak i suchych nawierzchniach. Również droga hamowania jest krótsza. Opona także sprawdza się na różnego rodzaju podłożach.
Goodyear Ultra Grip ICE+
Opona Goodyear Ultra Grip ICE+ została zaprojektowana z myślą o skandynawskich warunkach pogodowych. Opona rewelacyjnie radzi sobie na oblodzonych nawierzchniach i w głębokim śniegu. Również świetnie sobie radzi na suchym podłożu.
Goodyear UltraGrip 9
Ultra Grip 9 jest następcą zbierającego świetne opinie modelu Ultra Grip 8. Kierunkowy bieżnik, z dużą liczbą lameli i krawędzi, sprawia iż Ultra Grip 9 bardzo dobrze spisuje się na ośnieżonych drogach. Dobrą przyczepność w każdych warunkach zimowych zapewnia mieszanka wzbogacona w oleje roślinne i specjalne żywice. Konstrukcja opony zmniejsza opory toczenia i poprawia komfort jazdy. Liczne rowki odpowiadają za odprowadzanie wody i błota pośniegowego. Nowoczesna konstrukcja klocków barkowych sprawia iż skrócona została droga hamowania na mokrej nawierzchni.
Michelin Alpin 5
Alpin A5 jest to najnowszy model zaprojektowany na zimę 2014/2015 zgodnie z ideą Total Performance, gwarantującej wszystkie osiągi na wysokim poziomie. Testy przeprowadzone przez TUV SUD i IDIADA potwierdziły, że opona ma skróconą drogę hamowania na mokrej nawierzchni i śniegu w porównaniu do wcześniejszego modelu. Poprzez zastosowanie większej liczby lameli i innowacyjnego ukształtowania poprzecznych kanałów zwiększono odporność na aquaplaning i uzyskano lepszą trakcje opony na śniegu. Sama mieszanka została wzbogacona o olej słonecznikowy pozwalający na lepsze funkcjonowanie opony w niskich temperaturach.
Yokohama W.drive V905
W Drive V905 dzięki nowoczesnemu kierunkowemu bieżnikowi świetnie odprowadza śnieg i wodę. Opona zapewnia bardzo dobre prowadzenie na ośnieżonej i mokrej drodze, ale dzięki specjalnej konstrukcji gwarantuje dobre osiągi również na suchej nawierzchni. Mieszanka wzbogacona w krzemionkę i olej pomarańczowy, sprawia iż guma zachowuje elastyczność w każdej temperaturze. Poprzez zmniejszenie masy opony, zredukowano opory toczenia, a tym samym zużycie paliwa.
Vredestein Snowtrac 5
SNOWTRAC 5 zapewnia świetną przyczepność zarówno na śniegu, lodzie jak i mokrej nawierzchni, a to przede wszystkim dzięki bardzo dużej liczbie lamelek o różnych kształtach, kierunkach i głębokościach. Dzięki specjalnej konstrukcji zredukowano znacznie emisje hałasu. Nowoczesna mieszanka zapewnia dobrą przyczepność i mniejsze opory toczenia. Poprzez okrągłą powierzchnie styku i specjalne ułożenie rowków wzdłużnych, zmniejszono ryzyko wystąpienia zjawiska aquaplaningu i poprawiono zachowanie opon na mokrej nawierzchni.
Do góry
Opony letnie – nowości na sezon 2014/2015
Jak co roku przed sezonową wymianą opon producenci przedstawiają nam - kierowcom najnowsze swoje produkty. Zarówno kierowcy samochodów osobowych, SUV-ów czy samochodów sportowych będą mieć w czym wybierać. „Nowości” te są najczęściej poprawioną wersją opony poprzedniego modelu.
Klasa premium
Michelin Latitude Sport 3
Opona przeznaczona do aut typu SUV. W oponie zastosowano najnowszą mieszankę gumy oraz większą ilość nacięć bieżnika, co gwarantuje lepsze osiągi na mokrej nawierzchni. Ten model opony jest następcą wychodzących już z produkcji poprzedniczek takich jak: Michelin Latitude Tour HP, Michelin Latitude Sport, a także Michelin Latitude Diamaris.
Michelin Pilot Sport Cup 2
Kierowcy posiadający samochody sportowe bardzo cenią sobie opony Michelin Pilot Sport Cup2. Biorąc pod uwagę sportowe zacięcie konstruktorzy zmniejszyli wysokość bieżnika zapewniając tym samym większą przyczepność na suchej nawierzchni. Aby zagwarantować przyczepność na mokrym podłożu zastosowano trzy obwodowe rowki i asymetryczny wzór bieżnika. Barki opony zostały odpowiednio wzmocnione gwarantując stabilne prowadzenie w zakrętach i na prostej. Wymarzona opona dla kierowców uzależnionych od adrenaliny i mocnych wrażeń podczas jazdy.
Dunlop Streeet Response 2
Jest to opona dedykowana dla kierowców samochodów osobowych. Jej budowa zapewnia doskonałą przyczepność do podłoża oraz stabilność jazdy nawet przy bardzo dużych prędkościach. Asymetryczny wzór bieżnika sprawia, że opony są ciche. Od swojej poprzedniczki (Dunlop Street Response) różni się krótszą drogą hamowania, lepszą przyczepność oraz niższymi oporami toczenia.
Goodyear Eagle F1 Asymmetric SUV
Zastosowana w tej oponie technologia ActiveBraking, zwiększa powierzchnie styku opony z podłożem, skracając w znacznym stopniu drogę hamowania. Dzięki nowej mieszance z dodatkiem krzemionki, opona zachowuję się równie dobrze na mokrej jak i suchej nawierzchni. Sztywna osnowa pozwala na stabilną i komfortową jazdę nawet przy bardzo wysokich prędkościach. Przy wykorzystaniu technologii FuelSaving ograniczono opory toczenia, zmniejszając tym samym zużycie paliwa i CO2. Ten model może być montowany na samochodach typu SUV.
Goodyear Wrangler AT/SA +
Model tej opony dedykowany jest dla kierowców samochodów typu SUV i z napędem 4x4. Jest to następczyni swojej poprzedniczki Wrangler AT/SA , opony różnią się od siebie mieszanką, z której wykonany jest produkt.
Bridgestone Potenza S007
Bridgestone Potenza S007 to opona wyprodukowana na pierwsze wyposażenie do Ferrari f12 berlinetta, a więc zaprojektowana jest dla samochodów o maksymalnych osiągach. Jej asymetryczny wzór bieżnika oraz rowki obwodowe pozwalają zachować doskonałą przyczepność na mokrej i suchej nawierzchni. Dość szeroka zewnętrzna część opony gwarantuje doskonałą przyczepność w zakrętach.
Continental Conti.eContact
Wchodzimy w nową erę pojazdów elektrycznych, które dzięki elektrycznemu napędowi gwarantują zero spalin wytwarzanych do środowiska i zero hałasu. W Polsce jest zarejestrowanych około 70 takich aut. Również producenci opon starają się iść z duchem czasu. Dlatego też opona Continental Conti.eContact jest wyprodukowana specjalnie do tego typu samochodu. Opony te różnią się od tradycyjnych opon rozmiarem przez co zmniejszą się opory toczenia, np. zamiast popularnego rozmiaru opon 205/55R16 będzie rozmiar 195/55R20. Ten model opony posiada symetryczny rodzaj bieżnika, cztery rowki obwodowe odprowadzające wodę, a także bardziej elastyczne boki.
Klasa średnia
Uniroyal RainSport 3
Uniroyal Rainsport 3 od swojej poprzedniczki różni się rodzajem bieżnika. Ten model jako pierwszy posiada asymetryczny wzór bieżnika, przez co opona będzie miała niższy poziom hałasu i będzie bardziej komfortowa.Dedykowana jest dla samochodów z wyższymi osiągami.
Hankook Ventus S1 evo2 K117A SUV
Ten model opony producent kieruje do posiadaczy samochodów typu SUV. Opona charakteryzuje się asymetryczną budową bieżnika co gwarantuje doskonałą przyczepność na mokrej jak i suchej nawierzchni. Także droga hamowania jest krótsza, a opory toczenia mniejsze przez co jest większa oszczędność paliwa
Klasa ekonomiczna
Barum Bravuris 3 HM
Bravuris 3 HM to najnowsza opona koncernu Continental, zapewniająca kierowcy bezpieczną i komfortową podróż. Dzięki rowkom obwodowym dobrze odprowadza wodę i redukuje tym samym ryzyko wystąpienia zjawiska aquaplaningu. Oznaczenia HM czyli High Mileage, informują o zastosowaniu specjalnej mieszanki zwiększającej żywotność opony. Ponadto mieszanka zapewnia dobre parametry jezdne zarówno na suchym jak i mokrym podłożu.
Do góry
Opony zimowe – nowości na sezon 2013/2014
13 sierpnia 2013; autor Ewelina Landowicz
W dzisiejszych czasach sezonowa wymiana opon nie jest dla nikogo rzeczą niezwykłą. Jest to naturalna czynność tak jak np. przegląd techniczny czy tankowanie paliwa. Ci, którzy dbają o bezpieczeństwo swoje i innych wiedzą jak ważny jest dobór odpowiednich opon. Również o naszych potrzebach myślą producenci opon, którzy wprowadzają coraz to nowsze technologie produkcji i mieszanki opon. W nadchodzącym sezonie zimowym 2013/2014 producenci opon proponują parę nowości:
- Dla kierowców samochodów z napędem na cztery koła, japoński koncern Bridgestone proponuje najnowszy model opony Bridgestone LM 80 EVO . To opona gwarantująca doskonałą przyczepność na lodzie i śniegu, a także krótszą drogę hamowania.
- Kierowcy samochodów dostawczych również mogą liczyć na koncern Bridgestone. Na nadchodzącą zimę proponują oponę Bridgestone Blizzak W810
- Amerykańska marka opon Firestone (pod nadzorem koncernu Bridgestone) także nie próżnuje. Inżynierowie stworzyli najnowszy bieżnik opony Firestone Winterhawk 3 do samochodów osobowych. Ta opona średniej klasy jest gwarancją „przyzwoitej” ceny i wysokiej jakości.
- Fiński koncern opon Nokian z myślą o pojazdach z napędem na cztery koła, na najbliższy sezon zimowy proponuje oponę Nokian WR SUV 3. Opona gwarantuje dużą ekonomiczność i maksymalne bezpieczeństwo w ciężkich warunkach zimowych.
- Również do średniej półki opon należy opona marki Uniroyal MS Plus 77 , która w najbliższym sezonie, dzięki ulepszonej budowie bieżnika i nowszej technologii produkcji, będzie zapewniać bezpieczeństwo kierowcom samochodów osobowych.
- Kolejną nowością zimową do samochodów osobowych jest holenderska marka opon Vredestein Wintrac Xtreme S. Jest to opona typu UHP , czyli Ultra High Performance. Posiada imponujące osiągi na śniegu, lodzie i mokrych nawierzchniach.
Czy warto już pomyśleć o oponach zimowych?
24 lipca 2013; autor Ewelina Landowicz
Mamy środek lata i każdy myśli o wypoczynku na piaszczystej plaży czy w zaciszu górskich szlaków. Ale nikt z nas nie myśli jeszcze o oponach zimowych. A to nie prawda. Producenci opon właśnie teraz produkują opony zimowe, nowości które radykalnie zmienią światowy rynek. Tegoroczne „nowości” posiadają poprawione parametry jezdne i ulepszoną mieszankę gumy, która jest jeszcze bardziej przyjazna środowisku. Więc jeśli chcemy być dobrze przygotowani do nadchodzącej zimy, już wkrótce powinniśmy „rozglądać” się za oponami zimowymi. Na naszej stronie znajdziecie najświeższe informacje o nowych modelach opon zimowych na sezon 2013/2014. Zapraszamy
Uniroyal MS 77 Plus
Klimatyzacja samochodowa
25 czerwca 2013; Autor: Ewelina Landowicz
Początek lata to najlepszy okres na sprawdzenie klimatyzacji w naszych samochodach. Nie ma nic gorszego w upalny dzień jak niedziałający układ chłodzenia.
Powinniśmy także wiedzieć, że klimatyzacja ma nie tylko zapewniać nam komfort jazdy podczas długich i upalnych dni, ale także poprawiać naszą koncentrację i sprawność ruchową. Aby zapewnić prawidłowe działanie klimatyzacji należy używać jej przez cały rok, niezależnie od pogody. Uruchamianie jej co jakiś czas może spowodować uszkodzenie kompresora.
Pamiętajmy także żeby, przed włączeniem jej na wiosnę, dokonać dezynfekcji. Gromadząca się wilgoć i zanieczyszczenia powodują rozwój różnego rodzaju grzybów i drobnoustrojów szkodliwych dla naszego zdrowia. Także niemiły zapach wydobywający się z otworów wentylacyjnych nie jest tym czego pragniemy podczas jazdy samochodem.
Odgrzybianie klimatyzacji
Do wyboru są trzy sposoby na odgrzybienie układu klimatyzacji:
1) mechaniczny,
2) ozonowanie,
3) czyszczenie parownika.
Taką dezynfekcję możemy wykonać sami, ale żeby być pewnym że została przeprowadzona właściwie i skutecznie najlepiej zgłosić się do serwisu i oddać samochód w ręce fachowców.
Żeby te wszystkie zabiegi miały sens nie wolno nam zapominać o filtrze kabinowym. Jest to filtr, który zatrzymuje wszelki kurz i pyłki dostające się do wnętrza samochodu. Niestety oprócz kurzu „łapie” także wilgoć, co powoduje nieprzyjemny zapach.
Podsumowując :
Aby zapewnić prawidłowe funkcjonowanie klimatyzacji, warto przestrzegać praktycznych wskazówek:
- uruchamiać klimatyzację raz na kilka dni, pozwoli to zachować sprawność kompresora,
-raz w roku skontrolować ilości czynnika chłodzącego oraz stan filtra kabinowego,
-korzystać z produktów przeciwbakteryjnych i zwalczających nieprzyjemne zapachy,
-napełniać układ klimatyzacji nowym płynem chłodzącym raz na dwa lata,
- wymienić filtr kabinowy co dwa lata lub 30 tys. km
Przegląd samochodu przed wakacyjnym wyjazdem
20 czerwca 2013; Źródło: http://regiomoto.pl/portal/eksploatacja/przeglad-samochodu-przed-wakacyjnym-wyjazdem-co-zrobic-samemu
Stan techniczny samochodu warto kontrolować na co dzień. Po pierwsze, tak jest bezpieczniej. Po drugie, szybciej odkryjemy ewentualne usterki, co w wielu przypadkach sprawi, że ich usunięcie będzie tańsze.
Wyjątkowo dokładnie należy sprawdzić samochód przed wakacyjna podróżą - szczególnie taką, która liczy kilka tysięcy kilometrów.
Kontrola płynów i oleju silnikowego
Podstawowe rzeczy kierowca może sprawdzić sam. Należy zwrócić uwagę przede wszystkim na poziom płynów eksploatacyjnych, takich jak:
* chłodniczy,
* do spryskiwaczy,
* hamulcowy,
* wspomagania kierownicy.
Bez trudu powinniśmy sprawdzić, czy konieczna jest ewentualna dolewka. Na zbiorniczkach płynów hamulcowego, chłodniczego i układu wspomagania kierownicy znajdują się oznaczenia: min. i max. Oczywiście poziom płynu powinien znajdować się pomiędzy nimi, blisko oznaczenia max. W przypadku płynu do spryskiwaczy, dolewamy go tyle, aż będziemy widzieli lustro cieczy.
Pamiętaj o ciśnieniu w oponach
Przy okazji tankowania samochodu na stacji paliw, warto też skontrolować ciśnienie w oponach, również - o czym zdarza się często zapominać - w kole zapasowym. Wartości ciśnień z reguły można znaleźć na naklejce umieszczonej na klapce wlewu paliwa lub słupku drzwiowym albo w instrukcji obsługi auta.
Upewnijmy się, że ogumienie nie jest zniszczone. Niepokój powinny wzbudzić wszelkie bąble i przecięcia. Widoczne na większości opon wskaźniki zużycia powinny być jeszcze niestarte.
Olej silnikowy sprawdzaj regularnie
Kolejna ważna sprawa to olej silnikowy. Kontrola jego poziomu to jedna z najważniejszych, codziennych wręcz czynności związanych z obsługą samochodu.
Poziom oleju sprawdzamy na bagnecie pomiarowym przy zimnym silniku. Samochód powinien wtedy stać na równym podłożu. Jeśli wskazania są blisko wartości minimalnej, trzeba uzupełnić stan oleju do poziomu lekko poniżej wartości maksymalnej.
W trasę warto zabrać przynajmniej litr oleju na dolewkę. W książce serwisowej znajdziemy wpis z rodzajem, jaki znajduje się w silniku. Taką informację mechanicy zazwyczaj zostawiają też zapisaną na kartce, którą zobaczymy po otwarciu maski.
W kryzysowej sytuacji - co prawda - możemy dolać inny olej niż ten, który mamy zalany, jednak odradzamy robienie tego na co dzień. Szkoda silnika, w którym powinien pracować olej zalecany przez producenta.
Przy dolewaniu nie tyle ważna jest marka produktu, co jego specyfikacja, klasa i norma lepkości, jaką olej posiada i jakiej wymaga producent samochodu. Parametry te znajdują się na etykiecie każdego opakowania.
Kiedy nie można stwierdzić, jaki produkt znajduje się w silniku, najlepiej dolać pół syntetyk 10W-40. Będzie to najbezpieczniejsze rozwiązanie.
Oprócz zabrania do bagażnika zapasu oleju (przykładowo: litr pół syntetyka 10W-40, markowego producenta i dobrej jakości kupimy za niewiele ponad 20 zł), weźmy też kanister płynu do spryskiwaczy. Za pięciolitrowy pojemnik zapłacimy w granicach nie więcej niż 10 zł.
Wycieraczki i komplet żarówek
Widzieć i być widocznym to jedna z głównych motoryzacyjnych mądrości.
- Zwróćmy uwagę na wycieraczki, czy pracują całą powierzchnią, nie zostawiając smug, nie są rozwarstwione i dobrze przylegają do szyby. W razie potrzeby pióra łatwo wymienimy na nowe - tłumaczy Robert Laskowski, mechanik z Rycar Bosch Service w Białymstoku. - Sprawdźmy też oświetlenie naszego auta. Większość żarówek każdy kierowca z łatwością może wymienić samodzielnie.
Weźmy do samochodu komplet zapasowych żarówek. Kupimy je za kilka złotych. Upewnijmy się tylko wpierw, jaki typ pasuje do reflektorów. Codziennością jest, że kierowcy nie wiedzą, czy mają H1, H4, czy też H7.
Przegląd samochodu u mechanika
Kontrolę stanu technicznego można też powierzyć mechanikowi. Zwłaszcza, że teraz taki przegląd wiele serwisów oferuje w promocyjnej cenie za kilkadziesiąt złotych bądź za darmo.
W ramach przeglądu samochodu pracownicy warsztatu kontrolują poziom płynów eksploatacyjnych i oleju, stan hamulców, stan zawieszenia i jego geometrię, układ kierowniczy, akumulator i układ elektryczny oraz oświetlenie.
Robert Laskowski: - Przy okazji wizyty w serwisie koniecznie należy wspomnieć mechanikowi, jaki charakter będzie miała nasza podróż. Jeżeli np. wybieramy się w góry, gdzie klocki hamulcowe zużywają się o wiele szybciej niż zwykle, trzeba będzie przyjrzeć się im baczniej.
Upewnij się, że o niczym nie zapomniałeś
Oczywiście przed każdą podróżą obowiązkowo powinniśmy upewnić się, czy na wyposażeniu auta mamy wymagane przepisami podstawowe wyposażenie:
- gaśnicę (ok. 25 zł),
- trójkąt ostrzegawczy (ok. 12 zł).
Warto również kupić kamizelkę odblaskową (koszt ok. 20 zł), która zwiększa bezpieczeństwo na drodze podczas awarii lub kolizji oraz apteczkę pierwszej pomocy (od 6 zł).
Źródło: http://regiomoto.pl/portal/eksploatacja/przeglad-samochodu-przed-wakacyjnym-wyjazdem-co-zrobic-samemu
Opony letnie - czas na wymianę
Początek wiosny, to czas na wymianę opon zimowych na opony letnie. Eksperci zalecają wymianę opon, wtedy gdy temperatura zaczyna utrzymywać się powyżej 7 stopni.
Jak sprawdzić opony?
Od głębokości bieżnika zależy nasze bezpieczeństwo , dlatego należy skontrolować stan bieżnika z pomocą wulkanizatora lub samemu, np. przy użyciu zapałki. Jeżeli wysokość bieżnika opony letniej jest mniejsza niż 4mm, opona jest już w połowie zużyta i tym samym traci swoje parametry bezpieczeństwa, czyli maleje przyczepność, szczególnie na mokrej nawierzchni oraz właściwości odprowadzania wody.
Następnym krokiem jest sprawdzenie ciśnienia w oponach. W przechowywanych kołach ciśnienie może być niższe niż zalecane co pogarsza przyczepność szczególnie w zakrętach, co powoduje nierównomierne ścieranie bieżnika oraz zwiększa zużycie paliwa.
Jakie opony letnie wybrać?
Jeżeli nasze opony nadają się do wymiany to przed zakupem musimy sprawdzić prawidłowy rozmiar opony. Najlepiej trzymać się zaleceń producenta i stosować oryginalne rozmiary opon. Rozmiary opon zalecanych znajdziemy na wewnętrznej stronie klapki od wlewu paliwa, bądź na słupku od drzwi kierowcy. Również pomocne będą zakłady wulkanizacyjne, które bez problemu odszukają odpowiednie rozmiary opon do naszego pojazdu.
Opony letnie czy opony wielosezonowe?
Opony wielosezonowe, jak sama nazwa wskazuje, posiadają cechy opony letniej i opony zimowej. Połączenie cech obu opon jest w praktyce niemożliwe, ze względu na inne mieszanki opony letniej i opony zimowej. Właściwości opon wielosezonowych są więc kompromisem dlatego też poleca się je kierowcom poruszającym się głównie po mieście oraz mających niskie przebiegi roczne.
Etykietowanie opon
Od 1 listopada 2012, wszystkie sprzedawane w Europie opony do samochodów osobowych i dostawczych muszą posiadać specjalne etykiety zawierające klasy podstawowych parametrów osiągów opon. Pozwala nam to dokonać bardziej świadomego wyboru ogumienia podczas jego zakupu.
Zmiana na lepsze
Nowy system etykietowania przyniesie korzyści takie jak: poprawa bezpieczeństwa na drogach, promowanie większej oszczędności paliwa i zmniejszenia oddziaływania pojazdów na środowisko.
Porównanie jednym spojrzenie
Etykiety umożliwiają porównywanie opon pod względem 3 podstawowych kryteriów osiągów:
- efektywność energetyczna (mimo, iż trudno w to uwierzyć, pojazd zużywa jeden bak paliwa na pięć - na pokonanie oporów toczenia opon)
- przyczepność na mokrej nawierzchni (kluczowy czynnik bezpieczeństwa)
- poziom hałasu zewnętrznego podczas jazdy (dźwięk toczenia opon słyszany na zewnątrz pojazdu )
Nowe rozporządzenie dotyczy opon do samochodów osobowych, dostawczych, ciężarowych, wyprodukowanych po 1 lipca 2012 r.
Więcej kryteriów porównania niż tylko cena…
kupując opony potrzebujesz przede wszystkim faktów i to natychmiast. Potrzebujesz obiektywnych danych dotyczących wpływu Twojego wyboru na bezpieczeństwo i środowisko. Wszyscy w Michelin jesteśmy przekonani, że nowe etykiety są krokiem we właściwym kierunku. A dla Ciebie będzie to oznaczać ciągłe podnoszenie osiągów opon.
1. Porównaj zużycie paliwa
Klasyfikacja w szybki sposób pokaże Tobie osiągi opony pod kątem zużycia paliwa.
Skala składa się z liter od A (najwyższa klasa) do G (najniższa klasa).
Oszczędzaj nawet 300 euro lub 80 litrów paliwa przez cały okres eksploatacji kompletu opon. Różnica między klasą A a klasą G dla kompletu 4 opon może oznaczać obniżenie zużycia paliwa o 7,5%1.
Wyniki rzeczywiste mogą się różnić w zależności od typu pojazdu czy warunków klimatycznych, jednak różnice w osiągach między poszczególnymi klasami zostały udowodnione.
2. Porównaj hamowanie na mokrej nawierzchni
Schemat przedstawia klasę osiągów opony w zakresie hamowania na mokrej nawierzchni. Klasyfikacja osiągów hamowania opon będzie ujęta w skali od A (opona najbezpieczniejsza – najkrótsza droga hamowania) do G (opona najmniej bezpieczna – najdłuższa droga hamowania).
Hamuj krócej nawet o 4 długości pojazdu. Różnica w długości hamowania dwóch samochodów poruszających się z prędkością 80 km/h, jednego wyposażonego w opony klasy A i drugiego w opony klasy G może sięgać nawet 18 metrów, czyli 30%1.
3. Porównaj poziom hałasu zewnętrznego
Diagram przedstawia poziom hałasu opony w decybelach (dB). Piktogram przedstawiający trzy fale dźwiękowe określa poziom natężenia dźwięku w odniesieniu do przyszłych limitów europejskich. Natężenie hałasu zewnętrznego nie jest równoznaczne z hałasem słyszanym w kabinie pojazdu.
3 czarne fale dźwiękowe = najwyższy poziom hałasu, mieszczący się w obecnie obowiązującej skali
2 czarne fale dźwiękowe = średni poziom hałasu nieprzekraczający przyszłego limitu lub niższy o maks. 3 dB
1 czarna fala dźwiękowa = poziom hałasu niższy o co najmniej 3 dB od przyszłego limitu
Na co zwrócić uwagę przy wyborze opon?
Etykietowanie opon to dobry początek, ale są jeszcze trzy parametry osiągów opony równie ważne dla Ciebie:
Trwałość opony: trwalsze opony mogą kosztować mniej na dłuższą metę. Z właściwą oponą możesz przejechać o jeden sezon dłużej w porównaniu do innej opony.
Przyczepność na zakrętach: do 25% wypadków(2) dochodzi na zakrętach.
Przyczepność na suchej nawierzchni: 70% wypadków drogowych(2) ma miejsce na suchej nawierzchni.
Zgadnij, kto produkuje opony szczycące się wysokimi parametrami wszystkich istotnych osiągów?
Od ponad 120 lat nasi inżynierowie pozostają pionierami w konstruowaniu opon oferujących wszystkie ważne parametry osiągów, również te prezentowane w etykietach. Z Michelin nie musisz wybierać między najważniejszymi osiągami opon.
Źródło:http://www.michelin.pl/opony/ucz-sie-udostepniaj/poradnik-nabywcy-opon/etykietowanie-co-to-oznacza
Wielkie testowanie opon przez ADAC
21 listopada 2011; autor: Stefanie Friedrich; źródło: ADAC
W tym roku odbywały się testy ADAC we współpracy z Stiftung Warentest i ÖMTAC. Testowano rozmiary 195/65R15 T i 175/65R14 T. Wymagania były wyjątkowo wysokie. Mimo tego udało się w obydwu kategoriach aż 9 oponom uzyskać wynik dobry.
Wynik dobry w tym wypadku oznacza, że opona jest godna polecenia. Osiągnięcie bardzo dobrego wyniku było niemożliwe ze względu na motywację do produkcji jeszcze lepszych opon na przyszłą zimę. 18 opon otrzymało wynik dostateczny ale aż 2 opony otrzymały wynik dopuszczający, a jedna wynik mierny. W rozmiarze 195/65R15 opona była testowana na samochodzie Skoda Oktawia. Opona Trayal miała najgorszy wynik: wysokie zużycie paliwa, widocznie nie spełniała wymagań na śniegu i lodzie i charakteryzowała się zbyt dużym hałasem. Najmniejsze zużycie paliwa miały opony Continental i Semperit. Na mokrej nawierzchni nie do pobicia był nowy bieżnik Goodyeara Ultra Grip 8, ale również Dunlop Winter Sport 4D miał bardzo dobre wyniki.
W rozmiarze 175/65R14 opony były testowane na samochodzie Ford Fiesta. Dobry wynik otrzymały: Continental, Dunlop i Michelin. Również na oponach całorocznych były przeprowadzone testy. Niestety żadna nie przekonała testerów. Opony całoroczne w dalszym ciągu reprezentują dużo gorsze właściwości w warunkach zimowych niż opony zimowe.
Opony całoroczne zajmują mały, ale stale rosnący rynek. Dlatego zwraca się w testach dużą uwagę na ich właściwości jezdne w warunkach zimowych. Niestety wyniki testów nie są przekonujące. Opona, która powinna się sprawdzać świetnie zarówno w warunkach letnich, jak i zimowych, niestety nie zdaje egzaminu. Żadna z testowanych opon nie ma oceny dobrej, a jedynie jedna opona ma ocenę dostateczną. Cała reszta znajduję się na pozycji wystarczającej. Świadczy to o tym, że w dalszym ciągu opony całoroczne pozostają daleko w tyle za oponami zimowymi, jeśli chodzi o ich właściwości. Lepiej sprawdza się jednak na łagodne zimy u naszych południowych sąsiadów albo dla osób rzadko ruszających poza miejski teren.
Mimo że ADAC, Stiftung Warentest i ÖMTAC przeprowadziły na tej samej podstawie testy, wyniki jednak w pewnej mierze się różnią. Te różnice nie są wielkie i są widoczne dopiero w okolicach środka tabeli, jeśli chodzi o pozycje na podium, wszyscy są zgodni.
W tabelach pogrubiono najlepsze wyniki w danej kategorii.
ADAC Rozmiar 195/65R15 T - OPONY ZIMOWE:
Testowana opona |
na suchej nawierzchni |
na mokrej nawierzchni |
na śniegu |
na lodzie |
hałas |
zużycie paliwa |
zużycie opony |
wynik testu |
Continental TS830 | 2,5 | 2,0 | 1,9 | 2,4 | 3,1 | 1,7 | 1,8 | dobry |
Goodyear UG 8 | 2,3 | 1,8 | 2,4 | 2,4 | 3,2 | 2,1 | 2,0 | dobry |
Semperid Speed-Grip 2 | 2,5 | 2,2 | 2,1 | 2,4 | 2,9 | 1,5 | 2,0 | dobry |
Dunlop SP 4D | 2,3 | 2,0 | 2,1 | 2,4 | 3,2 | 2,1 | 2,3 | dobry |
Michelin Alpin A4 | 2,2 | 2,5 | 2,4 | 2,3 | 3,5 | 2,1 | 1 | dobry |
Pirelli W190 | 2,3 | 2,3 | 2,3 | 2,0 | 3,5 | 1,8 | 2,5 | dobry |
Nokian WR D3 | 1,8 | 2,6 | 2,1 | 2,3 | 3,4 | 2,0 | 2,0 | dostateczny |
Vredestein Snowtrac 3 | 2,6 | 2,5 | 2,1 | 2,3 | 2,9 | 2,3 | 2,3 | dostateczny |
Fulda Montero 3 | 2,7 | 2,9 | 1,7 | 2,5 | 2,9 | 1,9 | 2,0 | dostateczny |
Barum Polaris 3 | 2,2 | 2,8 | 2,2 | 2,5 | 3,2 | 2,2 | 2,0 | dostateczny |
Kleber Krisalp HP2 | 2,3 | 3,3 | 2,4 | 2,4 | 3,6 | 1,9 | 1,0 | dostateczny |
Kumho KW23 | 2,3 | 2,8 | 2,4 | 2,4 | 3,5 | 2,1 | 2,8 | dostateczny |
Bridgestone LM32 | 2,1 | 3,1 | 2,4 | 2,8 | 2,9 | 2,3 | 2,0 | dostateczny |
GT Radial Champiro | 2,8 | 3,4 | 3,3 | 2,3 | 3,4 | 1,9 | 2,0 | dostateczny |
Falken HS439 | 2,2 | 2,9 | 3,7 | 2,4 | 3,2 | 2,1 | 2,8 | wystarczający |
Trayal Arctica | 3,9 | 5,5 | 3,5 | 3,0 | 4,2 | 2,6 | 1,5 | mierny |
ADAC Rozmiar 175/65R14 T - OPONY ZIMOWE:
Testowana opona |
na suchej nawierzchni |
na mokrej nawierzchni |
na śniegu |
na lodzie |
hałas |
zużycie paliwa |
zużycie opony |
wynik testu |
Continental TS800 | 2,5 | 2,1 | 1,7 | 2,5 | 3,2 | 1,5 | 2,0 | dobry |
Michelin Alpin A4 | 2,4 | 2,5 | 2,4 | 2,1 | 3,7 | 1,9 | 0,6 | dobry |
Dunlop Winter Response | 2,4 | 2,4 | 2,5 | 2,5 | 3,8 | 2,2 | 2,5 | dobry |
Goodyear UG 8 | 2,5 | 2,0 | 2,7 | 2,2 | 3,0 | 1,7 | 1,3 | dostateczny |
Semperit Master Grip | 2,8 | 2,3 | 2,0 | 2,3 | 3,3 | 1,8 | 2,3 | dostateczny |
ESA-Tecar Super Grip 7 | 2,8 | 2,7 | 2,0 | 2,3 | 3,0 | 1,9 | 2,0 | dostateczny |
Vredestein Snowtrac 3 | 2,5 | 2,7 | 2,7 | 2,3 | 3,4 | 2,0 | 1,0 | dostateczny |
Uniroyal MS plus 66 | 2,8 | 2,1 | 2,6 | 2,5 | 3,4 | 2,4 | 2,5 | dostateczny |
Maloya Davos | 2,5 | 2,6 | 2,5 | 2,4 | 3,7 | 2,1 | 2,0 | dostateczny |
Firestone Winterhawk 2 EVO | 2,5 | 3,0 | 2,3 | 2,6 | 2,7 | 2,2 | 1,8 | dostateczny |
Sava Eskimo S3+ | 2,4 | 2,8 | 2,6 | 2,2 | 3,3 | 1,7 | 2,5 | dostateczny |
Pirelli W 190 | 2,8 | 2,6 | 2,5 | 2,3 | 3,7 | 2,0 | 3,0 | dostateczny |
Ceat Formula Winter | 3,0 | 3,3 | 2,6 | 2,6 | 3,1 | 2,3 | 2,5 | dostateczny |
Falken HS 439 | 2,5 | 3,4 | 4,2 | 2,3 | 3,0 | 1,9 | 2,8 | wystarczający |
ADAC Rozmiar 175/65R14 T - OPONY CAŁOROCZNE:
Testowana opona |
na suchej nawierzchni |
na mokrej nawierzchni |
na śniegu |
na lodzie |
hałas |
zużycie paliwa |
zużycie opony |
wynik testu |
Vector 4 Seasons | 3,2 | 2,7 | 3,1 | 2,5 | 3,5 | 1,9 | 1,3 | dostateczny |
Sava Adapto | 2,9 | 3,1 | 2,7 | 2,1 | 3,7 | 1,5 | 2,0 | wystarczający |
Vredestein Quatrac 3 | 2,4 | 3,0 | 2,8 | 2,5 | 2,8 | 2,0 | 1,5 | wystarczający |
Kleber Quadraxer | 3,0 | 3,8 | 3,4 | 2,2 | 4,1 | 1,7 | 0,8 | wystarczający |
Hankook H730 | 3,2 | 3,3 | 2,8 | 2,3 | 3,4 | 1,9 | 2,5 | wystarczający |
Rigdon All season | 3,2 | 3,4 | 2,8 | 2,3 | 4,3 | 2,2 | 2,5 | wystarczający |
Skala oceniania w tabeli:
testowana kategoria | bardzo dobry | dobry | dostateczny | wystarczający | mierny | ||
na suchej nawierzchni | 0,5 - 1,5 | 1,6-2,5 | 2,6-3,5 | 3,6-4,5 | 4,6-5,5 | ||
Na mokrej nawierzchni | 0,5 - 1,5 | 1,6-2,5 | 2,6-3,5 | 3,6-4,5 | 4,6-5,5 | ||
Na śniegu |
0,5 - 1,5 | 1,6-2,5 | 2,6-3,5 | 3,6-4,5 | 4,6-5,5 | ||
Na lodzie | 0,5 - 1,5 | 1,6-2,5 | 2,6-3,5 | 3,6-4,5 | 4,6-5,5 | ||
Zużycie paliwa | 0,5 - 1,5 | 1,6-2,5 | 2,6-3,5 | 3,6-4,5 | 4,6-5,5 | ||
Zużycie bieżnika | 0,5 - 1,5 | 1,6-2,5 | 2,6-3,5 | 3,6-4,5 | 4,6-5,5 |
Dobre i tanie rzadko chodzą w parze - testy opon zimowych
21 listopada 2011; autor: Stefanie Friedrich; źródło: Reinfenwelt 11/2011
Testom poddano 14 opon w rozmiarze 205/55R16 H. Intensywne testy odbyły się na przełomie lutego i marca w najbardziej zaśnieżonych krajach w Europie: Szwecji i Finlandii, ale również we Francji, Niemczech i Luksemburgu. Opony były testowane według 18 kryteriów.
Opony testowano na samochodzie BMW 3. Jeśli chodzi o marki Bridgestone, Continental, Friestone, Michelin i Vredestein, testom były poddawane już istniejące modele, a w przypadku marek Nokian, Dunlop, Pirelli i Semperit, testowano najnowsze bieżniki. W rankingu znalazły się również dwie egzotyczne opony z klasy ekonomicznej: GT Radial i Apollo Acelere.
Wygraną oponą w tych testach jest Goodyear Ultra Grip 8. Dobrze skonstruowany bieżnik radzi sobie bardzo dobrze na śniegu według Autozeitung. Jedyne możliwości poprawy dla tego bieżnika istnieją tylko w kwestii oporów toczenia. Zaskoczeniem było zajęcie drugiego miejsca przez markę Semperit, która do tej pory raczej nie kojarzy się z najwyższą półką opon. Opona Semperit Speed Grip 2 poradziła sobie doskonale. Doskonałe wyniki na śniegu spowodowały, że Nokian WR D3 zajął trzecie miejsce. Dunlop 4D doskonale sobie radził pod względem kierowania i zajął w tym teście czwarte miejsce.
Bridgestone LM 32 nie sprawdził się na śniegu błotnym. Michelin Alpin A4 stracił znaczną liczbę punktów na śniegu i wylądował w związku z tym na 7 miejscu. Vredestein Snowtrac 3 bardzo dobrze poradził sobie na śniegu i kierowca cały czas miał dobrą kontrolę nad samochodem. Pirelli Snowcontrol miał problemy z aquaplaningiem, a Contiental TS 830, sumując wszystko, solidnie sobie radził. Za to na podstawie testów marek opon z klasy ekonomicznej można zobaczyć, że hasło „dobre i tanie” w tym wypadku nie pasuje do siebie, gdyż opony Apollo i GT Radial znalazły się na końcu rankingu. Ich wadą była, przede wszystkim, długa droga hamowania.
AUTOZEITUNG - TEST OPON ZIMOWYCH W ROZMIARZE 205/55R16 H: